Wat leer je in deze richting?
De richting Moderne talen is, net zoals de andere doorstroomrichtingen, sterk theoretisch. Je krijgt een brede algemene vorming die je voorbereidt op de derde graad. Je hebt een goed inzicht in leerstof, kan goed verbanden leggen en logisch redeneren. De nadruk ligt op taalvakken, maar je krijgt ook een gloednieuw vak: communicatiewetenschappen.
Inhoud van de specifieke vakken
Voor Nederlands, Frans, Engels en Duits (vanaf het 4de jaar) ligt de lat hoog. Voor deze talen zal je niet alleen werken aan het uitbreiden en versterken van je kennis en vaardigheden, we gaan immers nog een stapje verder. We bestuderen namelijk ook de talen zelf. Wat zijn de bouwstenen ervan? Hoe kunnen we ze met elkaar vergelijken en hoe zijn ze aan elkaar gelinkt? Hiernaast besteden we ook extra aandacht aan literatuur en cultuur: we lezen en beluisteren teksten, we leren ze analyseren volgens begrippen uit de literatuurwetenschap en we doen zelf een poging om de creatieve geest in onszelf naar boven te laten komen.
In het vak communicatiewetenschappen bestudeer je het verband tussen een cultuur en haar media. Je ontdekt dat de manier waarop bepaalde media, zoals tv, kranten en sociale media, gebeurtenissen in beeld brengen invloed kan hebben op hoe onze maatschappij verandert. Je leert kritisch om te gaan met deze media, maar ook met de media die je zelf gebruikt, zoals Instagram, TikTok... We bekijken daarnaast ook de kracht en het gevaar van massamedia.
Moderne talen | ||
3de jaar |
4de jaar |
|
algemene vorming | ||
aardrijkskunde | 1 | 1 |
biologie | 1 | 1 |
chemie | 1 | 1 |
fysica | 1 | 1 |
geschiedenis | 2 | 2 |
godsdienst | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
specifieke vorming | ||
communicatiewet. | 1 | 1 |
duits | - | 2 |
engels | 3 | 3 |
frans | 5 | 4 |
nederlands | 5 | 5 |
wiskunde | 4 | 4 |
differentiatie* | ||
wiskunde | 1 | 1 |
complementair | ||
artistieke vorming | project | project |
economie | 2 | 2 |
informatica | 1 | - |
TOTAAL | 32 | 32 |
* differentiatie: tijdens dit uur bieden we aan leerlingen die het nodig hebben extra oefening met het oog op een betere beheersing van de basisleerstof. Leerlingen die de basis reeds goed beheersen bieden we extra uitdaging.