Maris Stella is een doorstroomschool en bereidt de leerlingen in de eerste graad voor op een studierichting in aso en kso in de tweede graad. Dit veronderstelt dat de leerlingen interesse en mogelijkheden hebben om de cognitieve en creatieve uitdagingen aan te gaan.
In de eerste graad onderscheiden we drie groepen: Latijn, Moderne en Kunst waarin we een onderscheid maken op vlak van inhoud, tempo en hoeveelheid leerstof.
Evaluatie is een continu proces waarbij de leerlingen feedback krijgen met als doel hun leerproces bij te sturen. We zetten hierbij in op breed evalueren. We onderscheiden vakken met gespreide evaluatie en vakken met examens.
Voor de leerlingen in de eerste graad is er 3 keer per jaar een examenperiode: december, maart en juni voor de vakken Latijn, Nederlands, Frans, Engels, wiskunde, geschiedenis, godsdienst, aardrijkskunde, natuurwetenschappen. Daarnaast is er voor een aantal vakken de gespreide evaluatie, bijvoorbeeld: techniek, talen, LO, beeld, muziek.
Gespreide evaluatie betekent dat de leerlingen doorheen het jaar beoordeeld worden, met geregeld grotere geïntegreerde opdrachten. Beide evaluatievormen hebben hun waarde.
Om leerlingen extra voor te bereiden op hoger onderwijs en hun taal en de talenkennis in het bijzonder van het Engels aan te scherpen, biedt Maris Stella de mogelijkheid aan om aardrijkskunde (vanaf het 4de j.) en esthetica (vanaf het 5de j.) in aso te volgen in het Engels, dat heet het CLIL-project.
Ouders kunnen een intakegesprek aanvragen bij de inschrijving. Bij de start op Maris Stella zijn onthaalmomenten om de overgang naar het secundair onderwijs gemakkelijker te maken. Eind augustus worden de ouders en leerling uitgenodigd om de boeken op te halen en kennis te maken in het eigen klaslokaal met het titularisteam. Op 1 september worden ze onthaald door de Rafikileerlingen via een spelvorm. De eerste lesweek is een aangepaste week waarin veel aandacht is voor de werkwijze in het secundair. Via een teambuildingsactiviteit wordt ingezet op welbevinden en groepsvorming.
De leerplandoelen ICT worden aangeleerd, ingeoefend en geëvalueerd in de verschillende vakken. We besteden er expliciet aandacht aan tijdens het vak techniek in het eerste en tweede jaar, en het vak informatica in het derde jaar. Tijdens de eerste week worden de leerlingen vertrouwd gemaakt met het inloggen op de Chromebook en het gebruik van Smartschool, een digitaal leerplatform.
Elke leerling heeft zijn eigen toestel zodat tijdens de lessen op verschillende momenten en voor verschillende toepassingen digitaal gewerkt kan worden, daar waar het een meerwaarde biedt voor een goede didactiek.
Voor de leerjaren 1-3 wordt een Chromebook aangeboden, voor de leerlingen 4-6 wordt een laptop voorzien. Er zal slechts een kleine gebruiksvergoeding aan de ouders gevraagd worden. De toestellen worden steeds mee naar huis genomen en zijn ook bedoeld om thuis hun schoolwerk op te maken. De gebruiksovereenkomst is te raadplegen op de website.
Naast het digitaal werken blijft ook het werken met werkboeken, handboeken en eigen notities bestaan.
Bij de samenstelling van de klassen in de eerste graad wordt in de mate van het mogelijke rekening gehouden met wensen voor het samenzitten. Let wel op, bij verschillende keuzevakken lukt samenzitten niet.
We hechten veel belang aan een goed welbevinden van de leerlingen. Respect dragen we hoog in het vaandel. Lessen en projecten zetten in op verbinding en brengen de nefaste impact van pestgedrag ter sprake. Bij vaststelling van een pestproblematiek zal door leerkrachten en/of directie meteen gehandeld worden om dit een halt toe te roepen. We hanteren de No-Blame aanpak waarbij we inzetten op herstelgericht werken.
Naast de lessen L.O. (2u per week) is er een ruim sportaanbod:
Je kan boeken en schoolmateriaal online bestellen via de school en eind augustus ophalen.
We voorzien de mogelijkheid voor de bestelling van huurboeken, aan te kopen boeken, ander schoolmateriaal, de sweatervest en het LO-uniform.
Onze school is vlot bereikbaar met bus en fiets. Er is een bushalte aan de school. Er zijn busverbindingen van Turnhout tot Wijnegem en van Zandhoven tot Hoogstraten. Er zijn ook busritten vanuit Oelegem en ’s Gravenwezel, vanuit Essen en vanuit Herentals.
Er is een waaier aan mogelijkheden: middagsport met competities tussen leerkrachten en leerlingen, schaken, bibliotheek, breien of haken, picknick, speeltijd…
Deze leerlingen worden extra opgevolgd en indien nodig uitgedaagd met bijkomende opdrachten (verrijkingsmap). Voor de oudere leerlingen is er de mogelijkheid deel te nemen aan een gespreksgroep.
Verder bieden we al onze leerlingen extra uitdagingen aan in vakoverschrijdende projecten, uitwisselingsprojecten met andere scholen binnenland of buitenland, olympiades, leerlingenraad, free podium, middagsport, theatergroepje, film/theatervoorstellingen/lezingen auteurs en excursies.
Langs deze weg willen we ook sociale en creatieve vaardigheden ontwikkelen.