Wat leer je in deze richting?
Wie Latijn studeert, is geboeid door taal en wil op zoek gaan naar de verbanden tussen verschillende talen. De Romeinse geschiedenis is ook onze geschiedenis. Literatuur, filosofie en recht uit de oudheid oefenen tot op heden invloed uit op onze samenleving. Het Latijn brengt ons terug naar onze wortels. Enerzijds bekijken we hoe Latijn is opgebouwd en welke verschillen en gelijkenissen er zijn met de moderne talen. Anderzijds bestuderen we de klassieke cultuur als manier waarop mens en maatschappij zich uitdrukken.
Je kan kiezen tussen Latijn met 4 uur wiskunde per week (i.f.v. een studierichting met pool moderne talen of wetenschappen in de derde graad) of 5 uur wiskunde per week (i.f.v. een studierichting met pool wetenschappen en/of wiskunde in de derde graad).
derde jaar
Hier krijg je de uitbreiding en vervolmaking van de grammatica. Ook thematische lectuur van Latijnse teksten over bv. liefde, helden, dood en Hannibal komen aan bod.
vierde jaar
In het vierde jaar bekijken we de lectuur van authentieke Latijnse teksten. Hier enkele voorbeelden:
- De Bello Gallico: Caesars eigen verslag over de oorlog in Gallië
- Epistulae: brieven van Plinius aan vrienden over het leven van alledag
- Metamorphoses: Ovidius vertelt met veel zwier oude Griekse verhalen
Latijn 4 uur wiskunde |
Latijn 5 uur wiskunde |
|||
3de jaar |
4de jaar |
3de jaar |
4de jaar |
|
algemene vorming | ||||
aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 |
biologie | 1 | 1 | 1 | 1 |
chemie | 1 | 1 | 1 | 1 |
fysica | 1 | 1 | 1 | 1 |
engels | 2 | 2 | 2 | 2 |
frans | 4 | 4 | 4 | 4 |
nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 |
geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 |
godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 |
specifieke vorming | ||||
Latijn | 5 | 5 | 5 | 5 |
wiskunde | 4 | 4 | 5 | 5 |
differentiatie* | ||||
engels | - | 1 | - | 1 |
frans | 1 | - | 1 | - |
wiskunde | 1 | 1 | - | - |
complementair | ||||
artistieke vorming | project | project | project | project |
duits | - | 1 | - | 1 |
informatica | 1 | - | 1 | - |
TOTAAL | 32 | 32 | 32 | 32 |
* differentiatie: tijdens dit uur bieden we aan leerlingen die het nodig hebben extra oefening met het oog op een betere beheersing van de basisleerstof. Leerlingen die de basis reeds goed beheersen bieden we extra uitdaging.