10-03-2026
WAT DOET EEN ARCHEOLOOG?
Tijdens de geschiedenislessen maakten onze leerlingen van het eerste jaar kennis met de prehistorische samenlevingen. Om deze fascinerende periode uit de geschiedenis echt tot leven te wekken, kwam mevrouw Nelle de Beuckelaer, archeologe, eind februari en begin maart naar onze school.
Elke klas van het eerste jaar mocht zich gedurende twee lesuren onderdompelen in de prehistorie. Het eerste lesuur bestond uit een theoretische beleving. Vol bewondering bekeken onze leerlingen vuistbijlen, vissenfuiken, speren, naalden en nog zoveel meer. Terwijl Nelle de leerlingen overspoelde met interessante weetjes, gingen de prehistorische voorwerpen van hand tot hand zodat iedereen ze aan een eigen onderzoek kon onderwerpen. Ze keken, voelden, roken en luisterden. Alle zintuigen werden ingezet!
Nadien gingen onze leerlingen zelf aan de slag met vuursteen en typisch gereedschap. De prehistorische boren werden bovengehaald. Zo werd een doodgewoon stukje leisteen vakkundig omgetoverd tot een hangertje. Nog even een stukje touw twijnen en onze leerlingen hadden een tastbare herinnering aan hun reis naar het verleden.