Ook dit schooljaar mochten wij, leerlingen van het zesde jaar Economie, het bedrijf Orakel en B-token in Retie bezoeken. Het bedrijf startte ooit vanuit een mini-onderneming en is ondertussen uitgegroeid tot de pionier in de Europese polsbandjesmarkt, drankjetons, lanyards, startnummers, badges en zoveel meer.
 
We startten met een boeiende uiteenzetting over de missie en de visie van het bedrijf, de internationale relaties en het belang dat ze hechten aan duurzaam ondernemen, zowel naar het proces als de eindproducten toe.
 
We zijn ook enorm verheugd dat ze in alles wat ze doen rekening houden met de 17 SDG’s van de Verenigde Naties. De aandacht die ze besteden aan het personeel is opmerkelijk. Alle werknemers zijn er gelijk, er wordt geen onderscheid gemaakt tussen verschillende genders.
 
Het bedrijf zet ook zeer hard in op duurzame productie. Zo maken ze bijvoorbeeld jetons van visnetten, kauwgom, zetmeel en gerecycleerde plastic. Ook hun afgewerkte producten zijn 100% recycleerbaar. Ze dragen duurzaam ondernemen hoog in het vaandel en dragen hun steentje zelfs bij buiten het productieproces, zoals het planten van bomen als teambuildingactiviteit, bijen verzorgen en zoveel meer.
 
Ook het productieproces zelf werd uitgebreid getoond. Vóór het betreden van de productievloer heeft ieder van ons een stukje van een schilderij mogen inkleuren. De volledige productiehal lijkt net een museum doordat alle machines genoemd zijn naar een kunstenaar.
 
Last but not least kregen we nog een levensles mee om alle kansen om vreemde talen onder de knie te krijgen te grijpen en om tijdens onze studies zeker grenzen te verleggen en over te durven steken.
 
Het was een hartelijk en leerrijk bezoek dat perfect bij de leerstof aansloot. We willen Orakel echt bedanken om ons deze manier van ondernemen te laten zien. Het bezoek geeft ons echt zin om bij Orakel -al dan niet een buitenlandse- stage te doen of te komen werken. You never know! ;)
 
Leerlingen van het zesde jaar Economie
 
          
 
 
 

De leerlingen van 3 Latijn helpen de eerstejaars tijdens de les Latijn van mevr. Hoefnagels. Co-teachen op hoog niveau!

     

 

Elk jaar organiseert Maris Stella allerhande activiteiten rond een jaarthema. Dit jaar luidt het jaarthema “GEWOON DOEN”. 
In de geest van ons opvoedingsproject stimuleren we onze leerlingen om te groeien als mens. We dagen hen uit om te experimenteren, te ondernemen, hun blik te verruimen en de wereld te veranderen. Zo worden zij de superhelden van hun eigen tijd! De leerlingen van 6 Woordkunst gaven alvast het goeie voorbeeld… 
 
 
     
 
 
 
Elke maandagmiddag organiseert mevr. Wuytack voor alle leerlingen een vrijwillige workshop "naaien en breien". Zij onthult voor hen alle geheimen binnen de wondere wereld van de wol. We verwachten deze kerstmis dus vele dikke truien onder de kerstboom...
 
     

 

Met de campagne "Sporters beleven meer" willen we als school zoveel mogelijk mensen aan het sporten krijgen. De leerlingen mochten daarom voor 1 keer hun uniform thuis laten en in de outfit van hun sportclub naar school komen. Op deze manier treden zij op als ambassadeurs van hun club en plaatsen ze het belang van lichaamsbeweging centraal.

     

Op 13 oktober maakte 4W een uitstap naar het Provinciaal Instituut voor MilieuEducatie, beter bekend als PIME te Lier. De leerlingen onderzochten zowel de chemische als de biologische waterkwaliteit van de vijver en de Nete. #pime #groeneschool.

 

          

 
 
 
Twee schitterende rugbymatchen met veel try’s bezorgden ons op 13 oktober een onvergetelijke dag. Bij gebrek aan voldoende rugbymeisjes bij het Sint-Jan Berchmanscollege, moesten onze girls tegen een gemengd team spelen. Onze meisjes speelden technisch zeer sterk en konden zelfs meerdere try’s scoren.
 
Ook in de match van onze jongens tegen het Lyceum van Antwerpen konden we 4 try’s maken. Deze jongens trainden amper 4 keer samen. Wat een schitterende prestatie! De fun en het groepsgevoel spatten er vanaf. Een dikke proficiat voor de inzet die alle leerlingen hebben getoond.
 
                    
 
      
 
 
Op 24 september gingen de leerlingen van het vijfde jaar Vrije Beeldende kunst op uitstap naar Antwerpen met mr. Van Mieghem. Het doel? Het gevarieerde aanbod aan architecturale parels ontdekken die deze historische stad heeft te bieden. Deze ontdekkingstocht moest de leerlingen inspireren voor hun eigen creatieve atelierproject: “Architectuur in Antwerpen”. Twee leerlingen uit 5K hadden het volgende te melden:
 
In de ochtend vertrokken we aan het Centraal station in Antwerpen. Daar zetten we onze reis verder langs de joodse wijk, het centrum van de diamanthandel. Hier spotten we reeds enkele interessante gebouwen. Iets later passeerden we het stadspark en het oude gebouw dat vroeger dienstdeed als bank. Dit was een prachtig gebouw om te fotograferen! Gelukkig was er ook even tijd voor een drankje. Na deze rustpauze liet mr. Van Mieghem ons de mooiste straatjes van de stad zien waar we eveneens de knapste architectuur konden bekijken, een echte inspiratiebron! Eén van mijn favoriete plekken van de dag was het Zuid. Echt speciaal om zoveel verschillende bouwstijlen samen op 1 locatie te zien. Hier zijn we nog gepasseerd langs een enorm grote kunstwinkel. Zeer moeilijk om niets te kopen! Uiteindelijk eindigde onze tocht op de Groenplaats. Ik heb veel mooie foto’s gemaakt waar ik zeker mee aan de slag kan tijdens de praktijklessen. Ik zou het graag allemaal nog eens overdoen.
 
Emilia Deruwe
 
Op 24 september zijn we met de klas op daguitstap gegaan. Het onderwerp was: architectuur in Antwerpen. De uitstap was best informatief en het was zeer fijn om naar de weetjes te luisteren die mr. Van Mieghem te vertellen had. We zijn met de groep op plekken geweest die de meeste mensen bekend voorkomen, maar ook op plekken die ikzelf en een groot deel van de klas niet kenden. Het interessantste gebouw was voor mij de Politietoren in de Oudaan. Het gebouw is zeer anders dan de rest van de omgeving. Het is strak, statisch en het heeft een interessante vormgeving.
 
De stukjes tekst die Mr. Van Mieghem uit zijn boekje voorlas, waren zeer aangenaam om naar te luisteren. Sommige dingen die erin beschreven stonden, wist ik nog niet, dus ik heb opnieuw iets bijgeleerd. De wandelroute was erg fijn omdat we zo de meer gekende stukken van Antwerpen passeerden, maar ook de minder gekende. Indrukwekkend hoeveel verschillende bouwstijlen in één stad zijn te vinden. Het gaat van modern en strak tot erg eclectische gebouwen. Deze uitstap bracht mij zowel voldoening als inspiratie!
 
Mayke Dielen
 
          
 
                                                    
 
                        
 

 

Op woensdagmiddag 6 oktober namen onze jongens van de 1ste graad deel aan een zaalvoetbaltoernooi tegen andere scholen uit Malle. We waren aanwezig met 2 ploegen die op de plaatsen 4 en 5 eindigden. Een geslaagde namiddag waarbij de jongens zich echt hebben geamuseerd.

 

 
Maris Stella nam het op 13 oktober op tegen de leerlingen van het Sint-Jan Berchmanscollege. Onze eerste wedstrijd wonnen we met 8-6. De tweede hebben we nipt verloren met 8-9. Alle jongens speelden fantastisch!
 
         
Onze vijfdejaars en zesdejaars trapten op 4 oktober het voetbalseizoen op Maris Stella in gang. In een aangename en zeer faire wedstrijd nam het vijfde jaar de bovenhand met 3-1 na enkele mooie doelpunten. De terugwedstrijd, die tijdens de opendeurdag wordt gespeeld, belooft alvast veel spanning en zal de moeite waard zijn om te bekijken. De zesdejaars geven zich nog niet gewonnen!
 
     
 
Op 12 oktober streden de eerstejaars en tweedejaars om de overwinning. Na een wedstrijd waarin er tot de laatste seconde spanning was, haalde het 2de jaar toch de bovenhand met een 3-2 eindstand. Beide ploegen hebben alles gegeven en ze gaven de toeschouwer een aangename wedstrijd om te volgen. Graag meer van dat bij de terugwedstrijd!
 
     
 
 
Op 18 oktober speelden onze derdejaars tegen onze vierdejaars. Door een tekort aan spelers bij beide teams, namen ook enkele leerlingen uit het tweede jaar deel. Het was een spannende wedstrijd die mooi op en neer ging met kansen aan beide kanten. Beide ploegen maakten kans op de overwinning maar uiteindelijk eindigde de wedstrijd met een terechte 1-1.
 
     

Naar jaarlijkse gewoonte organiseert Maris Stella tijdens de eerste week van het schooljaar een survival voor de eerstejaars. Deze leerlingen gaan hierbij fysieke uitdagingen aan, waarbij ze moeten samenwerken om de proeven tot een goed einde te brengen. Zo leren ze hun klasgenoten beter kennen en dit creëert een leuke groepssfeer.

 

          

 

          

 

                    

Op dinsdag 21 september organiseerde onze school de jaarlijkse “sportdag”. De leerlingen van elk jaar beoefenden de ganse dag verschillende sporten, zowel binnen de school als op locatie. De leuke activiteiten en het stralende zonnetje garandeerden uren van fysieke pret. Hier vinden jullie enkele fijne beelden uit de verschillende graden.

 

             

 

           

 

          

 

          

 
 
 
Maris Stella heeft weer geschitterd op het Internationaal Wiskundetoernooi aan de KUL.
Reeds in de inleiding werd onze school vermeld door professor Van der Veken als een vaste waarde en zonder twijfel de tofste school van het toernooi omdat we steeds een overnachting koppelen aan deze wedstrijd.
En of hij gelijk had !
 
Vol enthousiasme en als twee hechte teams (6L8W8) werd er gestreden én met resultaat. Onze beide teams behaalden top 5, vierde en vijfde plaats, op een zucht van zilver en brons. Onze school stak er dan ook met kop en schouders bovenuit. Dat was blijkbaar professor Muchez, decaan van de faculteit wetenschappen, ook niet ontgaan want na de proclamatie mocht Mr. Verhees persoonlijk op zijn bureau nog een aandenken voor onze leerlingen komen ophalen.
 
Waarom waren de begeleidende leerkrachten apetrots?
De prachtige resultaten die de leerlingen keer op keer als vanzelfsprekend neerzetten en de uitzonderlijk fijne manier waarop ze als groep met elkaar en de leerkrachten omgaan, samenwerken en plezier maken.
 
 

 

Een vijftal leerlingen uit het vijfde en zesde jaar doen dit jaar mee aan het KRAS-project. Dat is een discussie- en rollenspel waarin ze met leeftijdsgenoten uit andere scholen in debat gaan. Ze doen dat niet vanuit hun eigen standpunt, maar vanuit een rol waarin ze zich zo goed mogelijk moeten inleven. Dit jaar is het thema "ongelijkheid". Onze vijf krasse leerlingen zullen over dat thema hun eigen moties ontwerpen en indienen, en de moties van andere groepen amenderen. Aan het einde van de rit (op 6 mei) zullen alle deelnemers naar Brussel reizen en daar gedurende een dag de Kamer, de Senaat en het Vlaams Parlement bezetten om aanbevelingen te doen aan (inter)nationale politici. Een uitdagend project dat de deelnemers niet snel zullen vergeten!

 

     

 

     

 

     

 

     

 

     

Maris Stella verliest haar oud-leerlingen niet uit het oog. We volgen op de voet welke wegen onze ex-studenten inslaan en waarheen het leven hen leidt. Daarom richtten we de ‘Wall of fame’ op, een groeiende verzameling interviews met afgestudeerden die hun talenten op een interessante wijze hebben ontwikkeld. Deze maand spraken we met ARTHUR VAN DE VELDE.
 
 
 
1.Dag Arthur, enkele jaren geleden studeerde je af binnen de richting Vrije Beeldende kunst. Momenteel zit je in je laatste master Beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone kunsten te Antwerpen.
 Waarom heb je specifiek voor deze studie gekozen?
Dat stond voor mij al enige tijd vast, ik ging sowieso in de kunsten verder gaan. Met leraren als Mr. Van Mieghem en Mr. Peters was het natuurlijk niet moeilijk om ook enthousiast te worden over beeldhouwkunst.
 
2.Hoe kijk je terug op je schoolcarrière binnen Maris Stella? Welke vakken/ervaringen vond je interessant?
Zoals velen had ik wat tijd nodig om aan het middelbaar onderwijs gewoon te geraken. De kunstvakken vond ik uiteraard fijn. Geschiedenis en kunstgeschiedenis vond ik fantastisch!
Al moet ik toegeven dat het pas tot het hoger onderwijs duurde voor ik waarnemingstekenen leuk begon te vinden.
 
3.Heb je het gevoel dat Maris Stella je goed heeft voorbereid op je hogere studies?
Jazeker, dat merk ik tot de dag van vandaag, in mijn master. Ere wie ere toekomt, vooral kunstgeschiedenis is altijd bijzonder vlot gegaan, in het hoger onderwijs kwam ik zelden onderwerpen tegen die we nog niet in het middelbaar hadden behandeld. 
Voor de praktijkvakken behaalde ik op Maris Stella mooie resultaten. Dit gaat nu nog altijd goed, wat bewijst dat jullie me goed hebben voorbereid.
 
4.Recent hoorden we via social media over je zeer speciale afstudeerproject. Kun je hier iets meer over vertellen!
Het betreft een artistieke reis die ik maakte richting Polen.
Al enige tijd ben ik bezig met mij vooral te concentreren op het transport van mijn sculpturen. Daar ik vooral in steen, hout en ijzer werk, zijn mijn sculpturen bijzonder zwaar. Transport is dus een probleem. Waarom zou het transportmiddel dan geen sculptuur kunnen zijn? Zodus maakte ik een aanhangwagen. Deze transformeerde ik tot een rijdende exporuimte. En dit wilde ik uiteraard uitproberen!
 
5.Wat interesseert je aan het ondernemen van een dergelijke reis?
Laat ik beginnen met het plaatsen van deze link: https://www.youtube.com/watch?v=6L-M82O3gSE&t=25s
 
Ik heb een video gemaakt waarin ik spreek over de aanleiding van deze reis. Daarin is ook te zien dat ik een sculptuur installeer op de eindbestemming van mijn reis.
Ik zal al verklappen dat ik geen voet in Polen of Krakau heb gezet, dat was eerst wel de bedoeling. Ik zocht een plaats waar ik een band mee heb. Dat is de E40, maar er zijn meer plaatsen waar ik naartoe kon rijden.
Als de video je interesseert nodig ik iedereen bij deze uit op de mastertentoonstelling in Academie Antwerpen. Die loopt van 24 tot 27 juni. Het kan voor de geïnteresseerden fijn zijn om de sfeer al eens te komen opsnuiven.
 
6.Je bent duidelijk een ondernemende kunstenaar met fantasie. Heb je nog andere wilde plannen of dromen die je wil realiseren na het afstuderen?
Ik denk dat een vliegtuig bouwen toch bovenaan op het prioriteitenlijstje staat. Ik heb juist een boot afgewerkt, een vliegtuig is de volgende stap…
 
7.Welke boodschap zou je willen geven aan onze huidige zesdejaars die aan de vooravond staan van hun leven na Maris Stella?
Als bijna afgestudeerde masterstudent heb ik ook het gevoel dat ik aan de vooravond van mijn leven sta. 
Ik kan hen alleen maar aanraden om die gedachte/gevoel vast te houden, ook als je bent afgestudeerd eender waar.
 

Op woensdag 16 juni presenteren de leerlingen van 5 Woordkunst Drama hun voorstelling "Circus Django" in de feestzaal van onze school. Deze teaser trailer licht alvast een tipje van de sluier...

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/fGVBY10z9GE" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

 

Voor het eerst hebben de leerlingen van 3K examens van de kunstvakken in de vorm van een project. Als opdracht moesten de leerlingen een puzzel maken, geïnspireerd op het oeuvre van een zelf gekozen kunstenaar.
 
Voor dit project kregen ze 15 lesuren de tijd. Het was spannend voor de kunstleerlingen om de ontwerpen en het resultaat te verwezenlijken in het atelier binnen deze tijdspanne.
Er werd diep nagedacht en aandachtig gewerkt om heel wat creativiteit tentoon te spreiden.
 
Proficiat aan de leerlingen van 3K!
 
De kunstleerkrachten
 
 
          
project Nina  Hermans 3Ka                                                                    project Anoek Jansen 3Kb                
 
          
 project Else Nuyts 3Kb                                                                          project Emma Wouters 3Kb 
 
                                                                                             
project Mauran Schutters 3Ka                                                                project Loes Willems 3Ka
 
 project Nina Melo Van Der Meer 3Kb                                         
 
       
 
               
 
     
Op het einde van dit schooljaar gaat Hilde van Dyck, directeur van de eerste graad, met pensioen. Dat Hilde vergroeid is met onze school is een absoluut understatement! Decennia van trouwe dienst en inzet voor onze school, maakt haar een absoluut begrip voor zowel leerlingen als personeel. Ze was getuige van het komen en gaan van vele leerkrachten en directeurs. De identiteit en het succes van onze schoolmentaliteit draagt ontegensprekelijk haar stempel. We kunnen m.a.w. terecht stellen dat Hilde nu reeds deel uitmaakt van de mooie geschiedenis van Maris Stella. Het is dus hoog tijd om even samen terug te blikken voor we haar uitwuiven!
 
 
 
1.Dag Hilde, om meteen met de deur in huis te vallen: hoeveel jaar heb je op Maris Stella gewerkt en wat waren je verantwoordelijkheden binnen onze school? 
Ik ben gestart met lesgeven in Maris Stella in 1980. Reken maar uit! De eerste jaren gaf ik Lichamelijke opvoeding, aangevuld met een opdracht als opvoeder. Later werd het een combinatie van LO met biologie. Ook ben ik leerlingenbegeleider geweest, was ik mentor voor nieuwe leerkrachten, graadcoördinator en sinds 12 jaar directeur. Ik heb dus echt wel heel wat facetten van de school mogen leren kennen. 
 
 
2.Wat vond je persoonlijk het leukste aan je job? 
Het boeiende aan mijn carrière was de verscheidenheid van verschillende taken. Ik hou wel van wat uitdaging en variatie. In al die opdrachten is het contact met mensen een constante, wat het interessant maakt. De school, en dan bedoel ik niet alleen de gebouwen maar zeker ook de mensen, wordt na al die jaren zo vertrouwd, het is bijna een tweede thuis. 
 
 
3.Als je één concrete herinnering zou mogen kiezen waar je met blijdschap aan terugdenkt, wat zou deze dan zijn? 
Als ik op korte termijn terugdenk, is de manier waarop mijn pensioen gevierd is onvergetelijk! Kijk ik wat verder terug in de tijd dan denk ik vooral aan alle projecten die we samen met collega’s op poten hebben gezet. Ik denk aan de musicals die we tijdens de opendeurdag opvoerden, de mondiale dagen, de leefsleutelprojecten … De talloze vergaderingen die eraan vooraf gaan, het kunnen samenwerken met collega’s en het uiteindelijke resultaat met erna een evaluatievergadering … zullen altijd een mooie herinnering blijven. 
 
 
4.Zo’n lange carrière kent sowieso zijn ups en downs. Heb je ook hindernissen of moeilijke momenten gekend? 
Het overlijden van leerlingen zindert lang na en vergeet je nooit. Er waren Jonas en Kiana, leerlingen uit het eerste jaar. Ook Stephanie, een leerling uit de eerste graad, die ziek werd en enkele jaren later overleden is.
De coronaperiode was nu ook niet de meest leuke periode maar dat staat niet in verhouding met het vorige. 
 
 
5.Doorheen de jaren heb je de school fel zien veranderen. Wat zijn volgens jou de grootste transformaties geweest? 
Veranderingen gebeuren altijd heel geleidelijk. Het is pas als je verder teruggaat in de tijd dat je beseft dat er effectief veel verandert. Als ik aan mijn beginjaren terugdenk, hadden onze Zusters nog een belangrijke rol op school. Zr. Luk Marie was de directrice, Zr. Johan gaf les en Zr. Marie Kristina was de econoom van de school. Zij liggen aan de basis van de huidige cultuur. Ook het lesgebeuren heeft een hele evolutie doorgemaakt: projecties en digitale borden vervangen of verruimen het gebruik van het krijtbord, we gebruiken niet langer schriften om de leerstof te noteren (met kantlijn, datum voor elke les, in vulpen geschreven) maar het gebruik van leerwerkboeken is algemeen, de lessen zijn veel interactiever geworden … Ook van Smartschool was nog geen sprake. De wat oudere leerkrachten herinneren zich zeker nog rode mappen in de leraarskamer die we moesten aanvullen voor de klassenraad. En wie had gedacht dat online lesgeven tot de mogelijkheden behoort? Maar al die nieuwe mogelijkheden hebben ook aangetoond dat de leraar onvervangbaar is.
 
 
6.Waar ligt volgens jou de kracht van onze school?
Iedereen kent de sterke troeven van de school: de krachtige leeromgeving, de brede vorming, het groene kader… Maar er heerst in Maris Stella een bepaalde cultuur die je moeilijk in woorden kan omschrijven maar die wel het DNA van de school is en het hele doen en laten bepaalt. De school wordt wel eens streng genoemd maar ik noem het liever ‘gestructureerd’. De grote open ruimte die we hebben maakt dat leerlingen vrij kunnen rondlopen tijdens de pauzes en veel bewegingsvrijheid hebben. Daarnaast is er een ongedwongen omgang tussen leerlingen en leerkrachten, tussen personeel en directie. Ook de discipline die wordt verwacht, spreekt ouders en leerlingen aan en maakt goed lesgeven mogelijk.  
 
 
7.In de laatste weken werd je door het ganse leerkrachtenkorps en de leerlingen danig in de bloemetjes gezet met o.a. lieve kaartjes, versnaperingen en een heuse escorte naar het werk. 
Wil je graag nog iets kwijt aan al die mensen die jou blijkbaar erg waarderen als collega en mens?
Dank je wel! Jullie hebben me echt verrast! Ik vond het geweldig dat ik al die jaren jullie collega mocht zijn, voor de
vriendschap die ik mag ervaren en vooral dat ik de kans heb gekregen om gewoon mezelf te zijn. 
 
 
8.Heb je reeds grootse pensioenplannen in het vooruitzicht? 
Ik zou het niet groots noemen! Gewoon genieten samen met mijn man, kinderen en kleinkinderen, verwonderd kunnen zijn bij het zien van mooie landschappen, genieten van de natuur, gezellig tafelen, rondtrekken en niet weten waar we de volgende dag zullen zijn, sporten …  
 
Ik wil je vanuit alle leerkrachten, leerlingen en ondersteund personeel van harte bedanken voor je warme hart en jarenlange inzet voor onze school. We zullen je missen en don’t be a stranger. Het ga je goed!
 
          
 
 

De leerlingen van het 4de jaar Woordkunst blikken terug op hun voorstelling die in besloten kring plaatsvond. Een mooie afsluiter van een bijzonder schooljaar!

 

 

 

 

De klassen economie in de eerste graad leerden afgelopen week over de Gini coëfficiënt. Om de ongelijke verdeling van geld in de wereld echt duidelijk te maken werd er €500 ongelijk verdeeld in de klas, waarmee ze een stoel en lekkers konden kopen. Slechts 1 klas besloot om alles eerlijk te verdelen onder de leerlingen. Chapeau 1MA! 🤑👏

 

          

 

        

 

 

 

     

De leerlingen van het 6de jaar Vrije Beeldende Kunst presenteerden gisteren hun geïntegreerde proef aan de professionele vakjury. Het thema van dit jaar was "Wunderkammer". Dit thema interpreteerden zij op een persoonlijke manier en verwerkten het in schilderijen, beeldhouwunst, installaties, grafisch werk en fotografie.
 
Door de coronamaatregelen was er jammer genoeg geen publiek toegelaten. Onderstaande foto's geven echter een mooi beeld van het harde werk dat zij doorheen het jaar hebben verricht. Een dikke proficiat aan al onze leerlingen!!!!
 
          
 
          
 
          
 
          
 
          
 
          
 
          
 
De leerlingen van het zesde jaar Architecturale en Binnenhuiskunst, presenteerden afgelopen donderdag hun geïntegreerde proef. Zij moesten als opdracht een gebouw voor een wereldtentoonstelling ontwerpen. Het vertrekpunt was een plek in de Lommelse Sahara en één gekozen land. Vele aspecten van het gekozen land hebben ze verwerkt in het ontwerp. Een inkomzone met receptie, een cafetaria en een tentoonstellingsruimte behoorden tot het vereiste programma. Het ontwerp werd gepresenteerd aan de hand van correct uitgewerkte plannen en nauwkeurig afgewerkte maquettes. De getekende perspectieven maakten de presentatie top!
 
Door de coronamaatregelen was er jammer genoeg geen publiek toegelaten. Onderstaande foto's geven toch een mooi beeld van de hoge, artistieke kwaliteit. Een dikke proficiat aan al onze leerlingen!!!!
 
          
 
          
 
          
 
 

 

De leerlingen van 6 Moderne Talen hebben deelgenomen aan de wedstrijd 'Songtekstival', waarvoor ze een liedje in het Frans, Engels en Duits moesten vertalen naar het Nederlands. Uit een totaal van 142 inzendingen kreeg de groep van Bo Daneels, Nando De Swerdt, Garik Miskaryan en Kaat Wouters een eervolle vermelding voor hun creatieve vertaling van het liedje 'Sur la lune'!

 
17 mei is de Internationale dag tegen homofobie en transfobie. In Vlaanderen krijgt deze de kleur PAARS.  De kleur paars symboliseert kracht en moed in de regenboogvlag. Sinds 2009 wordt er ieder jaar opgeroepen om paars te dragen, als teken van solidariteit met de LGBT+-gemeenschap.
 
Respect, verbondenheid en de ontplooiing van elke mens zijn waarden die wij hoog in het vaandel dragen. Daarom vinden we het belangrijk dat we onze leerlingen bewust maken van het belang van diversiteit. We vroegen aan elke leerling en leerkracht om een paars kledingstuk of accessoire te dragen als teken van solidariteit met de LGBT+-gemeenschap. Ook werden op school paarse polsbandjes en mondmaskers uitgedeeld. De leerlingen van 6 Humane organiseerden eveneens, in samenwerking met Mr. De Schutter, een draaiboek om leerlingen van alle graden te sensibiliseren omtrent homofobie en genderdiversiteit.
 
          
 
        
 
     
 
 
Gisteren, 30 april, vierden onze leerlingen van het zesde jaar hun 100 DAGEN. Het centrale thema was "Nostalgie"!!! Een zeer gevatte keuze, aangezien we tijdens deze coronatijden vaak terugdenken aan een wereld waarin we vrijer konden bewegen.
 
Na de spijtige annulering van de Italiëreis, zijn we blij dat onze leerlingen toch nog de kans kregen om zich eens samen uit te leven. Gezellig samen ontbijten op school, 100-dagen filmpjes bekijken binnen de klasbubbels en een lekker pakje friet eten in een teletubbiepak. Het moet allemaal kunnen....
 
     
 
     
 
                    

 

De leerlingen van 6 wetenschappen volgden een uiteenzetting over de ontwikkeling van een vaccin door Ann Van Dessel, Senior Vice President and Head Global Clinical Operations bij Johnson & Johnson. Heel gepassioneerd vertelde ze over haar job, de ups en downs tijdens de ontwikkeling van een vaccin -meer bepaald het covid-19-vaccin- en de jobmogelijkheden in hun latere leven binnen J&J.

 

          

 

 

Deze week een fris lentebezoek van mama-eend met haar kroost aan het aquarium. Leerlingenbegeleiding blijft paraat voor alle jongeren. Gevederd en ongevederd...