Wist je dat één derde van alle treinsporen in België in de Antwerpse haven ligt?
Of dat er nog maar slechts 4 gezinnen in de spookstad van Doel wonen?
De leerlingen van het tweede weten nog veel meer weetjes dankzij hun uitstap in de Antwerpse haven.
 

     

Live lessen

      
 
Geen nieuwe lessen voor 4KSO maar een opdracht: toon je goede daad #samentegencorona
 

 

     

vetbollen maken                                                            de zwaartekracht uitdagen

     

een bodemsaneringsdeskundige in 1 Latijn a                 determineren van gesteenten in het 1ste jaar

     

 

     

 

Ondanks de coronacrisis blijven we wel geloven in en bouwen aan de toekomst.

 
           
 
Na meer dan honderd jaar gaan de Zusters van de Verlosser het Maris Stella Instituut verlaten. De drie laatste zusters: zuster Luk-Marie, zuster Johan en zuster Marie-Kristina vertrekken naar woonzorgcentrum De Verlosser in Sint-Ulriks-Kapelle bij Dilbeek. Zij zijn respectievelijk 93, 89 en 84 jaar oud. Hun vertrek en het einde van een lange traditie, vraagt om een persoonlijk interview waarbij we hun grote invloed op onze school even belichten.
 
In april verlaten jullie definitief onze school. Vanwaar deze verhuis?
 
Onze leeftijd speelt zeker een rol. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Maar we hebben hier vele mooie jaren gekend. We prijzen onszelf gelukkig dat we altijd goed hebben samengewerkt met de leerkrachten en directie van deze school.
 
Kunnen jullie misschien even kort iets vertellen over jullie leven op onze school? Wanneer zijn jullie hier beginnen werken en wat was jullie verantwoordelijkheid?
 
Maris Stella kent een lange geschiedenis. De school werd in 1912 opgericht door Franse zusters. Toen was het nog een meisjesschool. In 2012 hebben we, zoals je je waarschijnlijk nog herinnert, onze 100ste verjaardag gevierd. Hier hebben dus altijd al zusters gewoond/gewerkt. Het was een constant komen en gaan. Ooit was het absolute maximum 8 zusters, nu blijven er nog 3 over.
 
Ikzelf (zuster Johan) gaf oorspronkelijk les wiskunde en godsdienst in het Onze-Zusters-Imelda in Molenbeek. Daar heb ik de andere zusters ontmoet en zo ben ik in Oostmalle terecht gekomen. Op Maris Stella heb ik vervolgens mijn langste carrière als leerkracht gekend, van 1959 tot 1995.
 
Pas op! De stempel die zuster Luk-Marie en Marie-Kristina op de school hebben gedrukt is even indrukwekkend. Marie-Kristina werkte op het economaat en had dus een groot deel in de praktische organisatie van de school. Zuster Luk-Marie was directrice van Maris Stella tot 1989 en is verantwoordelijk voor het oprichten van een Moderne Humaniora. Dat had je in deze omstreken toentertijd nog niet. Tevens richtte ze de kunstafdeling op. Later zou Trees Seuntjens (die vorig jaar de fakkel overdroeg aan Jef Otten) hier nog de Woordkunst-drama aan toevoegen. 
 
Na jullie pensioen zijn jullie steeds betrokken gebleven bij het reilen en zeilen van onze school. Kunnen jullie daar iets over vertellen?
 
Tot 2000 hebben wij de werking van de tweede graad nog opgevolgd. Zo begeleidde ik (zuster Johan) de klassenraden en was lid van de directieraad. Zuster Luk-Marie zat in de beheerraad, die zaken overziet zoals de organisatie van de schoolgebouwen en het algemene beleid.
 
Na mijn pensioen in 1995 heb ik (zuster Johan) ook nog 10 jaar Nederlandse les gegeven buiten de school aan anderstaligen. Dat was een interessante mix van o.a. Armenen, Russen en Tsjetsjenen.
 
Daarnaast verrichte ik, samen met Marie-Kristina, vrijwilligerswerk binnen de gehandicaptenzorg te Huize Walden in Westmalle.
 
Uiteraard hebben wij de laatste 15 jaar ook regelmatig een bezoek gebracht aan onze medezusters in het rusthuis.
 
Jullie hebben, sinds het begin van jullie carrière op Maris Stella, veel zien veranderen. Wat is er volgens jullie anders dan vroeger?
 
Vooral de infrastructuur is volledig veranderd. De school is sindsdien enorm uitgebreid. Nu komt er ook weer een nieuw Dennendal-gebouw bij. Ook de lokalen zelf zijn gemoderniseerd met beamers en computers. Dat hadden wij vroeger allemaal niet.
 
In welke zin denkt u dat het lesgeven aan jongeren is veranderd, sinds jullie voor de klas stonden? Is het nu moeilijker dan vroeger?
 
Ik denk dat het contact tussen leerlingen en leerkrachten vroeger persoonlijker was. Je was minder gebonden aan een computer en wandelde echt tussen de jongeren. Zo kreeg je nog meer zicht op ieders karakter, capaciteiten en moeilijkheden.
 
Met de hedendaagse lesmethodes zouden wij nu niet meer kunnen werken. Het onderwijs is sindsdien enorm gemoderniseerd.
 
We hebben wel de indruk dat de jongeren vandaag veel aangenamer zijn. Hun mentaliteit is minder gesloten en ze zijn mondiger geworden. Dit is een goede eigenschap!
 
Zowel de leerlingen als leerkrachten dragen deze school een warm hart toe. Wat denken jullie dat de grote kracht is van deze school?
 
Het is eigenlijk niet aan ons om hier een uitspraak over te doen. Het zijn de leerlingen, het oudercomité en het bestuur die hun oordeel moeten vellen over als we al dan niet onze job goed uitvoeren. Het enige wat wij elke dag proberen te doen is een hoog onderwijsniveau behalen, elke leerling zo gelukkig mogelijk maken, hun capaciteiten zo goed mogelijk tot ontwikkeling brengen en naar hen luisteren.
 
Nu jullie onze school jammer genoeg verlaten, is er nog een boodschap die jullie graag willen uitzenden naar het personeel van Maris Stella en/of haar leerlingen?
 
We zullen jullie altijd in ons hart dragen, we hebben erg veel vertrouwen in jullie en zullen blijven duimen voor de goede werking van de school.
 
 
 
 
 
 

 

 
Na een actieve workshop over de kunst van het ondertitelen verkenden de leerlingen van 6 Moderne Talen deze week het historisch centrum van Brussel. Ze brachten tussendoor ook een bezoek aan de verrassende tentoonstelling Dali/Magritte.
 

     

De leerlingen van 6 Economie volgden vandaag hoorcolleges in het kader van het evenement 'Economie Ontcijferd' aan de Universiteit Antwerpen. Eén van de hoorcolleges, macro-economische knipperlichten in de EU, werd mee gegeven door oud-leerling Christine Schauw. Heel fijn!

 
 
 

     

     

 

     

 
Op donderdag 30 januari maakten de leerlingen van 3H een uitstap naar het MAS in Antwerpen waar ze de expo "Cool Japan" bezochten. Hier enkele beelden...
 

     

 

     

 
 
Op 7 februari trokken onze leerlingen van het 5de jaar naar de SID-in, studie- informatie dagen, in Antwerpen. Ze konden er kennis maken met verschillende hogescholen en universiteiten en hun onderwijsaanbod. Zo zetten ze hun eerste stap in het studiekeuzeproces naar het hoger onderwijs.
 
 
     
 
     
 
 
Oud-leerlingen dompelen onze zesdejaars tijdens de start2study onder in hun wereld van 'morgen'... Geen enkele vraag over het verder studeren bleef onbeantwoord, heel boeiend om het enthousiasme vanop afstand op te merken. Dankjewel aan alle aanwezige oud-leerlingen!
 
 
           
 
 
Onze eerstejaars voelen zich even 'wetenschapper" tijdens de les natuurwetenschappen. Ze maken kennis met enkele wetenschappelijke vaardigheden tijdens de practicumweek.
 
 

     

 
Ons milieu zwerfvuil-vrij maken: steeds meer mensen werken er enthousiast aan mee. Ook GoodPlanet en Colruyt Group dragen graag hun steentje bij voor een propere omgeving. Daarom lanceren ze een uniek en innovatief zwerfvuiltraject voor leerlingen uit het secundair onderwijs. Onze leerlingen van het seminarie ecologie gaan de uitdaging aan.
 
           
 
       
 
 
Vrijdag 14 februari stonden er tal van activiteiten tijdens de middagpauze ingepland. Zo kon men heerlijke chocolade, chips...aankopen van de Wereldwinkel. Daarnaast werkte het seminarie Ecologie enkele activiteiten uit in het thema van #DikkeTruiendag2020# biodiversiteit en klimaat. Samen met de jongeren van Ecologie kon men struiken aanplanten, zaadbommen maken en meehelpen aan het ophangen van vogelkastjes en insectenhotels. Een top-initiatief! En, als dat nog niet genoeg was...was er nog de mogelijkheid om jouw vriend/vriendin uit te dagen voor een gezelschapsspelletje dat werd georganiseerd door onze Raad van de eerste graad. Tof!
 

 

 
      
 
     
 
Op zaterdag 7 maart gingen we met 20 enthousiaste leerlingen uit de tweede en derde graad op stap naar Gent. Daar bezochten we de prestigieuze tentoonstelling "Jan van Eyck, een optische revolutie". De helft van alle werken van de beroemde Vlaamse schilder waren te zien in het Museum voor Schone Kunsten, samen met andere meesters uit de late middeleeuwen. Het hoogtepunt was natuurlijk de gerestaureerde buitenpanelen van het Lam Gods die van dichtbij konden worden bewonderd.
 
Om onze Van Eyck-dag helemaal compleet te maken, bezochten we eveneens de Sint-Baafskathedraal waar, na 8 jaar restauratie, de middenpanelen van het Lam Gods terug op hun oorspronkelijke plek waren te bezichtigen.
 
Een onnavolgbaar realisme, de stralende lichtwerking en minuscule detaillering. Jan van Ecyk blijft ons tot vandaag verbluffen. Een ervaring die nog lang zal nazinderen....
 
     
 
 
 

 

 
 
 
Heb jij nog uitgebloeide bloembollen die je op de composthoop zou gooien? Wij zouden ze graag hergebruiken in de vlindertuin om onze school nog kleurrijker te maken. Geef ze mee met een leerling van onze school zodat deze leerling ze in de inzameldoos kan deponeren. Deze doos zal er gedurende de hele maand maart blijven staan.
 
Alvast bedankt!
 
 
 
 
Proficiat aan Daisy Van Looveren 1Ma en Elias Hooge 2Kb ! Zij mochten deze week een mooie fluo-prijs in ontvangst nemen. Waarom? Zij hebben deelgenomen aan de XIU-wedstrijd. De opdracht was een zichtbaar gadget uit gerecycleerd materiaal te maken dat jullie zelf cool vinden. Uiteindelijk heb wij de sleutelhanger van Daisy opgestuurd naar XIU. En, nu maar duimen dat we nog meer flashy fluoprijzen in de wacht slepen.
 
 
       

 

 
          
 
         
 
 
 
 
De eerste samenwerking tussen de eerste en derde graad economie is sinds 31 januari een feit.
Een spannende dag voor onze economisten!
 
De vijfdejaars stelden hun mini-onderneming voor aan een externe jury en tijdens de middagpauze organiseerden ze een verkoopmoment. Iedereen die een mok wou kopen, kon terecht bij ‘Mokt ne Wish’. ‘OpenUp’ verkocht dan weer flesopeners in de vorm van een schattige voet. Voor een trendy tas moest je bij ‘B.A.G.’ zijn en voor de frisse dagen kon je zelfs mutsen aanschaffen bij ‘MUST’.
De enthousiaste zesdejaars waren ambassadeurs en met behulp van een megafoon riepen ze geïnteresseerden op om een kijkje te komen nemen.
Onze vijfdejaars stonden verspreid over 2 lokalen. In het midden was hun verkooppunt en daarrond stonden allerlei kraampjes van onze eerstejaars opgesteld.
Op een speelse manier lieten zij de bezoekers kennismaken met het vak economie. Logo’s ontwerpen, economische begrippen combineren met hun definities,  cadeautjes inpakken, een muziekquiz over geld en relatiegeschenken maken waren slechts een deel van de aangeboden activiteiten. 
Bij verschillende kraampjes kon je ook het spel ‘Vlajo Challenge’ spelen waarbij leerlingen hun eigen virtuele winkel uitbaatten.  ‘Spelen jullie heel de les een spel?’ vroegen enkele leerlingen hoopvol. Het antwoord was slechts een kleine teleurstelling: de helft van het lesuur werd besteed aan theorie, de andere helft kreeg het spel alle aandacht.
Het werd een boeiende middag. Onze eerste-, vijfde- en zesdejaars lieten zien dat de leeftijdskloof er niet toe doet en dat de liefde voor het vak economie mensen kan binden! 
Speciale dank aan alle leerlingen economie van het eerste, vijfde, zesde jaar, alle bezoekers en mevr. Lenaerts.
 

 

 
Op 17 en 18 februari organiseerde de school, naar jaarlijkse gewoonte, “Breek uit jezelf”. Dit is een sociaal project waarbij de leerlingen van het 5de jaar twee dagen activiteiten uitvoeren met leerlingen uit Mytyl, een BUSO-school uit Brasschaat.
 
Aan de hand van workshops leerden onze leerlingen de leefwereld kennen van mensen met een fysieke of mentale beperking. Ervaringen werden uitgewisseld en de leerlingen konden zelfs aan den lijve ondervinden hoe het voelt wanneer je niet altijd 100% op je lichaam kunt terugvallen.
 
 
     
 
     

   

 

        

 
In de week van 17 februari organiseerde Maris Stella, naar jaarlijkse gewoonte, het MSE – Scholierenparlement. Binnen dit project krijgen de leerlingen van het 4de jaar een rol als Europees parlementariër en vertegenwoordigen een land uit de Europese unie. Dit jaar waren de aanwezige landen Griekenland, Polen, Italië, Zweden, Hongarije, Denemarken en Duitsland.
 
Op maandag en dinsdag discussieerden zij onderling omtrent de thema’s migratie, duurzame landbouw, circulaire economie, klimaat en onverdraagzaamheid.  De verschillende commissies stelden vervolgens, na pittige discussies, resoluties op.
Eenmaal de wetten waren opgesteld, gingen de verschillende landen op zoek naar medestanders voor de algemene stemming.
 
Op donderdag werden de oplossingen, die zij als commissie hadden gevonden, besproken op de afsluitende plenaire vergadering. Deze ging door in KOBA in Westmalle.
 
 
     
 
 
 
 

          

 

          

 

 
Met een twintig meisjes trokken we naar de West Saints.
 
Dat we met heel veel sportieve rugbymeisjes zijn in Maris Stella is alom gekend. Maar dat deze meisjes strijdvaardig zijn, hebben ze nogmaals bewezen.
 
Tegen een zeer sterk Sint-Jan konden onze meisjes hun speltaktieken geleerd op onze wekelijkse trainingen in wedstrijd omzetten. Onze meisjes toonden zeer veel lef en inzet. Jammer genoeg konden we maar 1 try maken en was dit niet voldoende voor winst.
 
We blijven verder oefenen om ons samenspel te verbeteren en kijken elkaar binnen 2 weken terug in de ogen.
 
Bedankt voor alle supporters.
 
Wat hebben we weer met zijn allen genoten !!! Hop naar onze volgende match...
 
Het LOteam
 
 
Tijdens het Vlaams Schoolschaakkampioenschap weten Marie Mitran, Anthony Mitran, Aaron Goos en Raya Bosch zich te plaatsen voor het Belgisch Kampioenschap van 14 maart.
 
Dikke proficiat!
 
 
     
 
 
 
 
De leerlingen van 6 Economie bezochten i.s.m. Vlajo het bedrijf Orakel in Retie. Het bedrijf startte ooit vanuit een mini-onderneming en is ondertussen uitgegroeid tot de pionier in de Europese polsbandjesmarkt, drankjetons, lanyards, startnummers, badges en zoveel meer.
 
De leerlingen kregen een boeiende uiteenzetting over de missie en de visie van het bedrijf, de internationale relaties en het belang dat ze hechten aan duurzaam ondernemen, zowel naar het proces als de eindproducten toe. Ook het productieproces zelf werd uitgebreid getoond.
 
Uitstap geslaagd? Zo geslaagd dat sommige leerlingen er graag zouden gaan werken...
 
 
     
      
 
 
Als er je fantastische leerlingen (5EC7L7 en 6EC8L8W8) worden toevertrouwd, moet je als leerkracht maar een kleine vonk geven om een schitterend vuurwerk te krijgen. En ja, het was weer zover op het Internationaal Wiskundetoernooi aan de KULeuven. Ons superteam behaalde de 2de plaats op 55 deelnemende scholen en gaven zo heel wat gerenommeerde collega’s het nakijken. De naam van onze school wordt ook aan de KUL met eerbied uitgesproken.
 
Dat wij als begeleidende leerkrachten stonden te blinken van trots is vanzelfsprekend. Deze fierheid delen we graag met jullie, beseffend dat zulke topprestaties enkel mogelijk zijn omdat jullie allen elke dag als een team veel energie steken in onze schatten van leerlingen.
 
 
Ook de teambuildingsactiviteiten de avond voordien waren meer dan geweldig maar … what happens in Leuven stays in Leuven.
F. Gyssels en M. Verhees
 
 
 
 
Op een mooie septemberdag vonden we Jef Otten bereid om enkele pertinente vragen
aangaande zijn nieuwe functie, directeur dus, te beantwoorden. 
 
•Hoe komt een goedgemutste leerkracht Frans erbij om directeur te worden?
 
Het was in ieder geval geen vlucht uit de klas. Ik heb heel graag les gegeven, denk zelfs te mogen zeggen: met passie. En ook altijd met aandacht voor de leerlingen. Dat het vak dat ik gaf, Frans, niet meteen het populairste vak is, was in ieder geval voor mij geen hinderpaal. De laatste vijf jaar als leerkracht was ik natuurlijk ook al coördinator. Zo groeide gaandeweg de fascinatie voor hoe je een school kan laten groeien of een bepaalde richting uitsturen. Als coördinator mocht ik ook de bezoeken van de inspectie voorbereiden, heel leerrijk. 
 
•Heb je je op de directeursfunctie kunnen voorbereiden? Op welke manier?
 
Tijdens de laatste maanden van vorig schooljaar, toen het geweten was dat ik dit schooljaar directeur zou worden, was er een nauwe samenwerking met Trees. Tijdens de maanden juli en augustus mocht ik dan weer van nabij kennis maken met de KVO-realiteit en met de scholengemeenschap waar we met Maris Stella deel van uitmaken. De adjunct- en de collega-directeur hebben ook alles gedaan wat ze konden om me zo snel mogelijk vertrouwd te maken met de interne keuken van onze school. Ik ben hen daar ook heel dankbaar voor. Ik volgde ook al de opleiding voor middenkaders aan het CVA (Centrum voor Adragogiek). En in september startte ik daar de opleiding voor schooldirecties, waar we wegwijs worden gemaakt in diverse thema's.Die theoretische ondersteuning is toch wel nuttig.
 
•Hoe voel je zelf de spanning/verhouding aan tussen het organisatorische en het pedagogische aspect van de job?
 
Wat het pedagogische betreft moet ik vooral zorgen voor de samenhang, en dat gaat alleen maar wanneer er voortdurend overleg is met de collega’s. Communicatie is een sleutelwoord. Het organisatorische aspect gaat over een massa bijzonder diverse dingen, die op het eerste zicht vaak ‘details’ kunnen lijken, maar waarvan het belang soms heel groot kan zijn. Wat zeg je bijvoorbeeld op een personeelsvergadering, en wat niet? En welke conclusies worden daar dan soms aan verbonden? Daar heb je niet altijd meteen zicht op. Ook het financiële plaatje moet kloppen. Prioriteiten stellen is een must, wanneer je niet in een chaos wil terecht komen.
 
•Hoe moeilijk was het om het lesgeven achter je te laten?
 
Op dit moment valt dit mee, maar ik ben natuurlijk nog maar enkele weken bezig als directeur. Het zou een beetje raar zijn als ik nu al zou moeten zeggen dat ik het lesgeven mis. Tenslotte heb ik een weloverwogen keuze gemaakt om me kandidaat te stellen voor de directeursfunctie. En het contact met de leerlingen blijft bestaan, weliswaar op een andere manier dan in lesverband, maar wel even concreet. Dat gaat dan over de organisatie van de laatste honderd dagen, een voorstel om een schoolorkest te starten, klimaatbetogingen en andere acties rond het milieu, moeilijk berijdbare fietspaden op weg naar school, enzovoort. Een ding dat ik niet ga missen is het verbeterwerk. Leerlingen laten groeien, dat was mijn opdracht als leerkracht, en dat blijft nu onveranderd. Wanneer leerlingen op het einde van het schooljaar lieten blijken dat ze de gedane inspanning ook erkenden, vond ik dat heel aangenaam.
 
•Wat vind je tot nu toe het moeilijkste aan directeur zijn?
 
Het meest vervelende vind ik dat ik uren en dagen tekort kom. Het is heel lastig wanneer ik aan leerkrachten die me willen spreken moet zeggen dat ik op dat bepaalde moment even geen tijd heb. Aan de andere kant is het ook tof dat je je geen moment verveelt in deze job. En de steun die ik van de andere directeurs in de scholengemeenschap mocht ervaren  deed  deugd. Ze zijn begaan en laten dat merken. 
 
•Wat is voor jou de ideale directeursstijl?
 
Die bestaat volgens mij niet,  omdat de ideale directeur niet bestaat. Hetzelfde geldt voor leerkrachten. Ik denk dat je altijd zo authentiek mogelijk moet zijn en blijven. Je kan jezelf niet forceren in de stijl die je hebt. Als je wel zou doen denk ik dat mensen dat snel doorhebben. Wat ik als leerkracht deed, wil ik behouden als directeur. Aan de ene kant wil ik niet ‘te dicht’ komen, aan de andere kant ook niet te afstandelijk zijn. En consequent zijn. Ik wil me hierin zeker laten bevragen. In dialoog gaan, echt communiceren. En diplomatisch zijn als het nodig is. Alles samen een opdracht die ook wat leertijd vraagt.
 
•Wat heb je gewaardeerd in je voorgangster, mevr. Seuntjens?
 
Voor mij persoonlijk was het, zoals ik daarjuist al even zei, heel fijn om van haar de nodige tips en trics doorgespeeld te krijgen in verband met de nieuwe job. Meer inhoudelijk denk ik dat Trees altijd de kaart van de vernieuwing heeft getrokken. Ze wilde dat we op Maris Stella mee waren. De beamers en de computers in alle klaslokalen, de i-pads, het CLIL-project, co-teaching, de nieuwe studierichting Woordkunst... Ze heeft zich met hart en ziel ingezet voor onze school, en gaf aan leerkrachten ruimte om mee te denken. Voorzag voor hen ook voldoende mogelijkheden om zich bij te scholen. Het participatieve leiderschap dat ze probeerde te realiseren is iets waar ik ook in geloof. 
 
•Wat zijn je prioriteiten?
 
Nu is het voor mij in de eerste plaats zaak om me zo snel mogelijk in te werken in het directeur-zijn op zich. Maar los daarvan is het voor mij op dit moment een belangrijke vraag hoe we de vernieuwing van het secundair onderwijs in onze school verder gaan implementeren. Er moeten een aantal keuzes gemaakt worden op het vlak van de mogelijke keuzevakken in het eerste en het tweede jaar. Hoe kunnen we leerlingen zoveel mogelijk de kans geven om hun talenten en interesses te ontdekken? En we willen zeker behouden wat goed is. Met het oog op de nieuwbouw: voor mij hoeft Maris Stella geen mastodont-school te worden, een lichte groei mag natuurlijk wel.
 
•Mag ik je tot slot nog vriendelijk danken voor deze babbel?
 
Dat mag je zeker, en dat is trouwens ook heel graag gedaan.
 
 
 
 
Maris Stella organiseerde in de week van 18 november opnieuw de jaarlijkse WEEK OF WASTE, waarbij de leerlingen bewust worden gemaakt van afvalproductie en onze ecologische voetafdruk. Het 4e jaar ASO en KSO zal eveneens de omgeving rond de school proper maken samen met de mensen van Ecover. Ook ontwierpen de leerlingen van KSO voor deze gelegenheid een eigen affiche.
 
 
 
 

          

 
Tijdens de lessen mens en samenleving leerden onze eerstejaars            Mesjesrugby       
een enquête maken.
Deze werden afgenomen in alle eerste- en tweedejaars.
 

          

 
Rafikiweekend                                                                                       Bezoek aan landbouw en industrie door de tweedejaars
 

          

 
Internationale wiskundewedstrijd in Leuven                                              5 en 6 Wk: "Spelen"
 

         

 
Kaas- en wijn avond voor de ouders                                                         Fuif voor de eerste graad
 

 
Derdejaars Economie bezoeken de veiling BelOrta
 

 

 
Leerlingen, ouders, leerkrachten en directie verzamelden om afscheid te nemen van Kiana, de leerling die op 20 juli overleed.
 
Aan het secretariaat is nadien een rouwhoekje ingericht.
 
Naast de boom die symbool staat voor het Kiana De Hesselle-bos dat zal aangeplant worden in samenwerking met Ondernemers zonder Grenzen, ligt een rouwboek. Wie wil, mag hierin iets opschrijven: een fijne herinnering, een bemoedigend woord … of je kan een blaadje met je gedachten in de boom hangen.
 
 
What do you want to do ?
New mail
 
Ook in dit nieuwe schooljaar is er weer veel voetbalplezier te beleven op Maris Stella. De jongens van het 1ste en 2de jaar mochten het schooljaar op gang trappen met een zaalvoetbaltornooi in Westmalle. Ze behaalden een mooie 3de plaats.
 
                   
 
 
 
Daarna was het de beurt aan de jongens van de 2de graad. Zij speelden tegen Mariagaarde die een zeer sterke ploeg konden opstellen. Onze jongens konden enkele malen scoren, maar te weinig omte kunnen winnen.
Na de jongens kregen de meisjes hun kans. De meisjes namen het op in een tornooi tegen 3 verschillende ploegen van Mariagaarde. Onze meisjes wonnen elke wedstrijd en kregen zelfs maar 3 doelpunten tegen! Echt knap gespeeld.
 
              
 
 
 
 
Op de velden van Maris Stella werd ook nog gespeeld. De jongens van het 5de en 6de jaar konden zich uitleven in een onderling duel. De jongens van het 6de jaar wonnen met het kleinste verschil, 1-0.
De jongens van het 3de en 4de namen het ook tegen elkaar op. Ondanks dat het 3de maar met 10 spelers was, wisten ze toch hun wedstrijd te winnen met 1-0 na een zeer spannende en aangename wedstrijd. Het 4de jaar kreeg de laatste 10 minuten van de wedstrijd veel kansen om de gelijkmaker te scoren, maar dit lukte niet. 
 
 
Ook in het 2de trimester zal er veel voetbal op Maris Stella zijn met onder andere de terugwedstrijden van de 2de en 3de graad, het 1ste en 2de jaar dat tegen elkaar mogen spelen en natuurlijk de clash tussen de leerkrachten en meisjes!
Het LO-team
 
 
 
De mini-onderneming i.s.m Vlajo is ondertussen een vaste waarde binnen het vak economie in het vijfde jaar. 
 
Vier nieuwe teams hebben ondertussen hun start gemaakt. Ze kozen zelf een product en beheren nu hun mini-onderneming volgens de regels van de kunst. Ze kruipen in de huid van échte ondernemers, waarbij hun gekozen product wordt gecommercialiseerd met inzet van personeel en startkapitaal. Ze doen een marktonderzoekje, voeren een boekhouding, organiseren verkoopmomenten en liquideren hun mini-onderneming op het einde van dit schooljaar. 
 
Het meeste belang gaat naar het opstellen van een businessplan. De vier mini’s weten ondertussen waar ze voor willen staan, wat ze willen bereiken, wat hun sterkten en zwakten zijn, wat hun worst en best case scenario is enz. 
 
 
In oktober tijdens de shop-je-slimdag van Vlajo in Thomas More in Turnhout konden de leerlingen kennis maken met enkele facetten van het ondernemersleven via interactieve workshops. In november gaf vlajocoördinator, Isabelle Ignoul, tijdens haar bezoek op school nog enkele tips en tricks om potentiële klanten via een mail te benaderen vanuit een behoefte. Verder vatte ze de mini’s als volgt samen: ‘Hardwerkende mini’s om trots op te zijn, mét het hart op de juiste plaats. Dat ze hun winst integraal aan goede doelen schenken, is echt hartverwarmend.’  De mini-ondernemingen B.A.G., Mokt ne wish, Must en  OpenUp zullen hun winst respectievelijk geven aan Feestvarken vzw, Make-a- Wish, Brothers of Solidarity en Downsyndroom Vlaanderen.  
 
Bezoek zeker hun Facebookpagina’s of Instagram. Tijdens het oudercontact in december kunnen jullie kennis maken met de verschillende producten.
Tot dan!