Sinds 2011 werkt Maris Stella actief mee met Ondernemers Zonder Grenzen tegen verwoestijning. 
Het gevecht tegen verwoestijning, ten gevolge van klimaatverandering, begon voor Maris Stella in de Sahel-streek van Burkina Faso.
Gedegradeerde gronden zetten mensen er toe aan om te verhuizen naar het zuiden (Burkina Faso) of naar het noorden (Europa) om een plek te vinden met zekerheden voor zichzelf en hun familie.
Vruchtbare gronden maken is de beginconditie om voor vrede en welvaart te zorgen in hun eigen land. Vruchtbare gronden zorgen voor een nieuwe economie met voordelen voor iedereen.
Met de ingezamelde bijdragen zaaien wij elk jaar opnieuw bossen in deze verdroogde gebieden en dragen wij ons steentje bij tegen de klimaatopwarming.
Werner Sels, voorzitter van Ondernemers Zonder Grenzen is ons zeer erkentelijk voor die steun:
 
 
In naam van Ondernemers zonder Grenzen wil ik u, de leerkrachten en de leerlingen van Maris Stella  hartelijk danken voor de bijzondere inspanning die de school Maris Stella heeft gedaan. Met het geld dat jullie hebben ingezameld worden er heel wat ESE-Impacts  (Ecologische, Sociologische en Economische Impacts) gerealiseerd in Afrika. Tegelijkertijd worden 8 SDG doelstellingen van de VN behaald die het leven en het werk van heel wat mensen op een positieve wijze veranderen. 
 
Ondernemers Zonder Grenzen bereikt in Burkina Faso 72 dorpen, 24.000 mensen (mannen, vrouwen en kinderen) en geeft 10.000 mensen werk. Belangrijke cijfers in kader van het programma “klimaat en migratie” waar we met een positief verhaal en impact het verschil maken in een wereld in transitie. 
 
Vanaf 2018 leggen we onze focus op Senegal… 
 
Met vriendelijke groeten
 
 
Werner Sels
Een loopbaan met klassieke talen in Vlaanderen is onvolledig zonder een bezoek aan onze oudste stad met Romeinse roots:  Tongeren.   Een zonnige dag, een groep als Romeinen verklede wielertoeristen, het bekende standbeeld van Ambiorix op de Grote markt, een stadswandeling langs plekjes met Romeinse archeologische vondsten, restanten van stadsmuren en zelfs een reconstructie van de vroegere Gallo-Romeinse tempel in Tongeren:  zo zag de voormiddag eruit.
 
Na een korte middagpauze  met picknick in de schaduw van de basiliek en omliggende straten, doken we het Gallo-Romeinse museum in.  Karel, onze gids, liet ons kennismaken met de Romeinse opgravingen uit de streek en met onwaarschijnlijke verhalen over de (vermoedelijke) goudschat van de Eburonen en Ambiorix, zwaarden ander wapentuig, sfeerbeelden uit de Gallo-Romeinse leefwereld etcetera.  We bewonderden ook de prachtige maquette van onze oudste Vlaamse stad.   
 
Na een korte stadswandeling langs het begijnhof en de Jeker, sloten we deze zonnige dag af.
 
     
 
 
 
20 mei 2018, Oostmalle, Park de Renesse. Een zonnige dag en meer dan 100 lopers van Maris Stella. 
 
Alle ingrediënten waren duidelijk aanwezig om er ook dit jaar weer een prachtige editie mee te maken van de 10 miles van Malle. En die begon voor onze school vroeger dan de voorbije jaren, er waren namelijk 3 leerlingen die met volle goesting begonnen aan de 2000 meter. Alle drie liepen ze voor de eerste keer mee met deze wedstrijd, alle drie deden ze het schitterend. 
 
Voor de 5,3 km stond de grootste groep lopers paraat. Of het nu leerlingen van het 1ste jaar of van het 6de jaar waren, allemaal stonden ze gezamenlijk klaar om de 5,3 km tot een goed einde te brengen. Na het startsignaal vertrokken alle lopers, ook de 67  van onze school. Dat er een aantal straffe mannen, maar zeker ook zeer straffe madammen meeliepen werd al direct duidelijk. Zo kwam Toon Vermeiren binnen na minder dan 22 minuten en nog geen 30 seconden later werd hij gevolgd door Kobe De Bruyn. Respectievelijk waren zij in de scholencompetitie 1ste en 3de . Maar als je al dacht dat de heren het goed deden, onze dames deden het beter. De allereerste dame van het ganse pak was ook een leerling van Maris Stella, namelijk Jitte Stes. Maar nog waren we niet uitgefeest. Want ook de 2de en de 3de plaats in het scholenklassement gingen naar Maris Stella. Een dikke proficiat aan Fien Vermeiren en Jynthe Schoenmaekers. Iedereen die aan de 5,3 km gestart is, heeft de loop echter prachtig uitgelopen. Ondanks het warme weer wou niemand van opgeven weten. 
 
Dat was ook zo bij de 10,6 km en de 10 miles. Starten was uitlopen en dat deed iedereen. Onderweg luid aangemoedigd door de leerlingen die de 5,3 km gelopen hadden, geraakte elke leerling over de streep, tevreden over de geleverde prestatie. Bij de 10,6 km liet Daan Soetemans een prachtige tijd neerzetten van 44 minuten waardoor hij ook de eerste plek veroverde van de scholencompetitie. Bij de 10 miles deed Inne Impens hem dat bijna na. Zij eindigde tweede in de scholencompetitie met een tijd van 1 uur en 35 minuten. 
 
Als leerkrachten LO zijn wij ongelooflijk trots op alle lopers. Dat we de prijs winnen van de grootste groep/school is fijn, met zovelen aan de start staan is geweldig. We noteren alvast in onze agenda:
 
19 mei 2019, Oostmalle, Park de Renesse
 
 
     

Woensdagmiddag 16 mei was er een politiek debat georganiseerd voor onze zesdejaars die volgend jaar moeten gaan stemmen! Zes lokale politici gingen in debat met elkaar en met de leerlingen, georganiseerd door Kelsey, Lara, Thijs en Sebastiaan van 6 Humane wetenschappen.

 

     

Tijdens de krokusvakantie vertrokken twee leerlingen van ons vijfde middelbaar, Annebeau Hofkens en Pieters Wilms, op inleefreis rond het vluchtelingenthema. Samen met andere enthousiaste jongeren en leerkrachten uit 7 verschillende scholen werden zij tijdens deze ‘Road of change’ geconfronteerd met de vluchtelingenproblematiek en de uitdagingen waar Europa momenteel mee kampt. Tijdens deze reis bezochten zij vluchtelingenkampen, kwamen in contact met mensen zonder papieren en reflecteerden over mogelijke oplossingen. 
Op woensdag 25 april gingen we met Annebeau, Pieter en enkele andere leerlingen op uitstap naar Antwerpen. Daar kregen we de kans om hun ervaringen in Kroatië, Servië, Slovenië en Italië te ontdekken.
Fotograaf Yassine Atari, bekend van het programma ‘De Nomaden’ van Rudi Vranckx, reisde met hen mee en presenteert zijn beelden in het Fotomuseum. Zijn foto’s (en enkele van Annebeau zelf!) tonen ons mensen op de vlucht: hun levenssituaties, hun verblijfplaatsen, hun angsten, maar ook hun hoop. Een beeld zegt soms meer dan duizend woorden!
 
 
         
 
Op 24 april gingen we op uitstap met de tweede graad Beeldende en Architecturale kunsten naar Mechelen. Onze artistieke trip had als eerste stop het gloednieuwe Hof van Busleyden. Dit historisch stadspaleis opende haar deuren met de expo ‘Roep om rechtvaardigheid’. Deze toont kunstwerken uit de Nederlanden van de 15de tot de 17de eeuw en focust zich op één van de meest universele thema’s: het streven naar rechtvaardigheid en hoe we hier als mens mee omgaan. De leerlingen kregen elk een catalogusbundel en één uur om de werken zo diepgaand mogelijk te analyseren. Boeiend om te merken hoe het nadenken over aspecten zoals recht en goed vs. kwaad nog steeds treffend actueel zijn. De grote meesters van onze Bourgondische Nederlanden waren meesters in het vatten van dergelijke complexe thema’s.
In de middag was er even tijd voor een snelle lunch in het historische centrum waarna we een korte wandeling maakten richting Kazerne Dossin. Dit is een museum en documentatiecentrum over de holocaust en mensenrechten. Het is eveneens de plek van waaruit Joden tijdens WOII werden vervoerd richting Auschwitz. Ons bezoek bestond uit twee delen. Eerst kregen we tijd om zelfstandig de tijdelijke tentoonstelling ‘The art of war’ te ontdekken. Deze toonde een reeks werken van vooraanstaande kunstenaars (Otto Dix, Georg Grosz, Max Beckmann, …) die diverse oorlogssituaties hebben aangeklaagd, elk in hun eigen tijd. Inspiratie genoeg dus om uit te putten voor ons eigen artistieke project. Daarna verdeelde men ons in groepen en werden we gegidst doorheen de vaste collectie van het museum. Foto’s, films en artikels schepten een heftig doch interessant beeld van de holocaust en de geschiedenis van het jodendom. Bepaalde gidsen bleken zelf joods te zijn, een verrassende ontdekking!
 
     
Op het eind van de dag keken we tevreden terug op een productieve uitstap. De gevolgen van oorlog, denken over rechtvaardigheid en het vechten voor religieuze tolerantie. Deze thema’s zijn tijdloos!
 
 
 
 
      
 
     
 
 
          
 
Op 4 mei ging de derde graad Architectuur op uitstap naar Rotterdam. Franck Deboosere voorspelde prachtig weer, dus we waren er helemaal klaar voor! Het doel: de architecturale parels van deze boeiende stad ontdekken op een leuke en alternatieve manier.
 
In de voormiddag stond het Huis Sonneveld op het programma. Deze modernistische woning werd boeiend uit de doeken gedaan door onze gepassioneerde gids. Werkelijk een pareltje van licht, elegant design en functionaliteit. Achteraf werden we zelf aan het werk gezet. We kregen een klein uurtje om, net als de toenmalige architect van het huis, na te denken over de toekomst. Hoe ziet een gebouw eruit in de 21ste eeuw? Wat zijn de behoeftes van de hedendaagse mens? Kunnen we hier een artistiek antwoord op bieden? Aan de hand van zelfgemaakte maquettes moesten we hierover reflecteren en vervolgens onze resultaten presenteren. Leuke denkoefening!
 
Na een welverdiende lunch waren we klaar voor het hoogtepunt van de dag: een begeleide fietstocht door Rotterdam. Twee gemotiveerde gidsen namen ons mee naar enkele artistiek interessante plekjes in de binnenstad. Lekker bruinend en trappelend in een heerlijk zonnetje ontdekten we o.a. de gerenommeerde Erasmusbrug, de kubuswoningen, het Centraal station en het World Port center.
Een leuke en actieve manier om een stad als deze te leren kennen. Een mooie afsluiter van een boeiende dag!
 
 
   
 
   
 
 
Onze school organiseerde voor het tweede jaar op rij een eTwinning-project . Na het overdonderde succes van Cultures coming together, was het ditmaal de beurt aan een klas uit het 4de jaar ASO om zich te storten in een internationaal avontuur. eTwinning is een Europees forum waarbij scholen met elkaar samenwerken doorheen gedeelde projecten.
 
Mr. Raeymaekers gaf binnen de lessen aardrijkskunde het startshot van We’ve got worms: een project waarbinnen leerlingen bewust worden gemaakt van de negatieve gevolgen van vleesverwerking. Hierbinnen werd gezocht naar toekomstgerichte alternatieven en meer specifiek de consumptie van insecten. Onze partnerschool was het Lycée George Sand nabij Parijs. Aan de hand van teksten, grafieken en infographics werden onderzoeksvragen opgesteld en uitgewisseld. Zo kregen de leerlingen een globaal beeld van de effecten van vleesverwerking op het milieu, armoede en gezondheid. Deze lessen kaderden eveneens binnen het CLIL-project van onze school, waarbij een vreemde taal (het Engels) werd gebruikt tijdens alle buitenlandse communicatie en klasonderzoek. De feestelijke afsluiter van het project werd tijdens de opendeurdag gepresenteerd! Iedereen kon zelf proeven van ‘wormtoastjes’, biologische versnaperingen met meelwormen en sprinkhanen, klaargemaakt door onze eigen leerlingen. De reacties waren alvast laaiend enthousiast. Smakelijk!
 
        
 
 
Als je gelooft in de kracht van poëzie, kan je niet anders dan bewogen worden door de pracht van haar woorden. 
6 Humane Wetenschappen bezoekt de stad Antwerpen in al haar facetten en raakt dichterlijk geïnspireerd. Een professionele jury beoordeelt al dit talent en maakt haar keuze. 
Sebastiaan Van Houdt mag zich uiteindelijk schrijver van het ‘stadsgedicht 2018’ noemen. Hij beschrijft de Reus aan de Schelde.
 
 
 
 
 
 
Stadsgedicht A(qua)
 
Ik word omringd door water. 
Al zolang ik besta, heeft er water naast mij gelegen. 
 
Sinds de eerste keren dat mijn kleine handjes zich vestigden in de aarde tot op vandaag. 
Nu zijn mijn handen zo groot als die van een REUS geworden,
dat ze langs beide kanten van de oevers het landschap bewerken. 
 
Water is noodzakelijk voor ieders leven. 
Om mijn voortbestaan te garanderen, heb ook ik water nodig. 
Het is het enige dat mij nog redt van de vergankelijkheid. 
 
Want wat zou ik zijn zonder water? 
Een hoop gassen die eigenlijk niet zou mogen bestaan? 
Een blok verhard materiaal dat niet thuishoort in zijn omgeving. 
 
Maar mijn lichaam begint oud te worden. 
En op mijn oude dag twijfel ik. 
Over wat twijfelt een REUS? 
Over het werk dat zijn handen verricht hebben. 
De tunnel bijvoorbeeld, die ik onder water heb gegraven toen ik jong was. 
Al snel werd die te klein. Had ik beter een brug gebouwd? 
 
Ik heb mijn keuzes gemaakt en moet er mee leven.
Ik ben gevallen en ook herrezen. Na een val zal ik altijd terug opstaan. 
 
Ik word omringd door water. 
Zolang er water naast mij ligt, zal ik bestaan. 

              

 

We hebben donderdag 15 maart een les biologie in het Frans gekregen. Het was een speciale les, waarbij we veel hebben opgestoken van het Frans. We hebben wel wat minder van de les over het zenuwstelsel begrepen, doordat de benamingen van het zenuwstelsel ook in het Frans waren. De leerkracht heeft er wel een leuke les van proberen te maken door zelf een zenuwcel te knutselen en aan de hand daarvan de les uit te leggen.
 
Britt, Yoni, Hannes uit 3Wb
 
 
     
 
 
 
 
     
 
We worden het stilaan gewoon, maar toch zijn deze resultaten uitzonderlijk te noemen voor een relatief klein schooltje als Maris Stella.
In de wiskunde olympiade (de moeder van alle wedstrijden ;-)) hebben we zowel in de JWO (voor de derde graad) als de JWO (tweede graad ) een finalist: Jan Mangelschots is 1 van de 74 finalisten ( 11500 deelnemers) en Vincent Mathei zal zich moeten meten met nog 83 andere finalisten (12000 deelnemers). Van een luxe gesproken!
Het werkstuk van de zesdejaars dat  we ingestuurd hadden voor de wiskunde B-dag is uiteindelijk op een gedeelde vierde plaats gestrand (op een totaal van 263 teams). Ook hier zijn we al enige tijd een vaste waarde.
Onze vijfdejaars hebben goed kunnen standhouden in de eerste keer dat we meegedaan hebben met de wedstrijd "Wiskunnend Wiske". Ze behaalden grote onderscheiding met de inzending van hun oplossingen op 3 aartsmoeilijke oefeningen en mochten zo deelnemen aan de finale op pi-dag (14 maart). In deze finale waar ze in een (te?) korte tijdsspanne verschillende opdrachten moesten verwerken zijn ze uiteindelijk 21 ste geëindigd op een totaal van 42 ploegen (met vnl. zesdejaars). 
Redenen genoeg om alweer trots te zijn!
 
De Pangea-wiskundequiz is een kenniswedstrijd voor de leerlingen van de 2de en 3de graad basisonderwijs en de 1ste en 2de graag secundair onderwijs. Het wordt op Europees niveau georganiseerd en is volledig gratis. Elk jaar nemen ongeveer 400.000 leerlingen, verdeeld over 16 Europese landen, deel aan de wedstrijd.
 
De 1% besten mocht naar de finale...
 
Begin februari 2018 hebben we met 6 klassen deelgenomen aan de wedstrijd en daar kwamen 6 finalisten uit voort!
 
Ragne Deleu uit 2Mb, Ralph Janssens uit 3Wa, Lander Jacobs uit 4EC5, Rowan Weerts, Bert Depoorter en Paulien Hillen uit 4L5.
 
Omdat de 2 laatsten voor een buitenlands project in Duitsland zaten, konden zij jammer genoeg niet deelnemen. Maar samen met de 4 andere finalisten hebben we een mooie en leerrijke dag beleefd in Brussel op 10 maart 2018.
 
Bovendien heeft Ragne een fantastische derde plaats in de wacht gesleept!
 
Proficiat aan alle deelnemers!
 
          
                                      
 
Ook op Maris Stella gaat de jeugdboekenmaand niet onopgemerkt voorbij!  Zo nodigden we in onze bib oud-leerling en creatieve duizendpoot Lander Severins uit om voor te lezen uit zijn favoriete jeugdboek.  Lander (die we onder andere kennen van ‘Voor de leeuwen’, ‘De zoon van Artan’ en zijn eigen show ‘Maanlander’) las voor uit het boek Olle, van Guus Kuijer.
Onze eerstejaars luisterden geboeid terwijl Lander met veel jeugdsentiment vertelde over dit wondere verhaal over de vriendschap tussen een hond en z’n baasjes.  Hij kon als geen ander de aandacht van onze jeugdige lezertjes vatten en hen bekoren met dit hartverwarmend verhaal.
Benieuwd hoe vaak Olle over de toonbanken van de plaatselijke bibliotheken zal gaan!  Wij zijn alvast helemaal betoverd door dit charmante hondje. Dankzij Lander!
 
     
 
 
 

     

 

     

 

     

 

     



 

Afgelopen donderdag vond aan de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen van de KUL de huldiging plaats van de beste eerstejaarsstudenten Burgerlijk Ingenieur lichting 2017. Onze oud-leerling Jochem Hoes (6W8-juni2016) was daarbij en was met een totaal resultaat van 87 %  tweede op meer dan 600 eerstejaarsstudenten.
 
Bij deze huldiging werden ook uitdrukkelijk onze goede leerkrachten vermeld. De universiteit én Jochem beseffen dat de basis van deze schitterende prestaties vroeger gelegd worden en ze zijn onze school daarvoor dankbaar. Onze collega Frans Gyssels mocht niet alleen onze school vertegenwoordigen maar mocht ook persoonlijk het podium op want hij werd door Jochem genomineerd voor "The Inspiring Teacher Award".
 
Een dikke proficiat voor onze collega Frans Gyssels maar, bescheiden als hij is, deelt hij graag deze award met zijn fiere collega’s!