De leerlingen van seminarie creatief van Maris Stella hebben het weekend van 4 en 5 mei een kunstexpo ‘Sentimiento’ gehouden in Westmalle.  Het ging door in de Sint-Martinuspastorij.  De burgemeester heeft om acht uur ’s avonds de expo officieel geopend.
 
De uiteenlopende werken waren in het thema gevoelens met daarin grote contrasten.
 
 
Sinds 2011 werkt Maris Stella actief mee met Ondernemers Zonder Grenzen tegen verwoestijning. 
Het gevecht tegen verwoestijning, ten gevolge van klimaatverandering, begon voor Maris Stella in de Sahel-streek van Burkina Faso.
Gedegradeerde gronden zetten mensen er toe aan om te verhuizen naar het zuiden (Burkina Faso) of naar het noorden (Europa) om een plek te vinden met zekerheden voor zichzelf en hun familie.
Vruchtbare gronden maken is de beginconditie om voor vrede en welvaart te zorgen in hun eigen land. Vruchtbare gronden zorgen voor een nieuwe economie met voordelen voor iedereen.
Met de ingezamelde bijdragen zaaien wij elk jaar opnieuw bossen in deze verdroogde gebieden en dragen wij ons steentje bij tegen de klimaatopwarming.
Werner Sels, voorzitter van Ondernemers Zonder Grenzen is ons zeer erkentelijk voor die steun:
 
 
In naam van Ondernemers zonder Grenzen wil ik u, de leerkrachten en de leerlingen van Maris Stella  hartelijk danken voor de bijzondere inspanning die de school Maris Stella heeft gedaan. Met het geld dat jullie hebben ingezameld worden er heel wat ESE-Impacts  (Ecologische, Sociologische en Economische Impacts) gerealiseerd in Afrika. Tegelijkertijd worden 8 SDG doelstellingen van de VN behaald die het leven en het werk van heel wat mensen op een positieve wijze veranderen. 
 
Ondernemers Zonder Grenzen bereikt in Burkina Faso 72 dorpen, 24.000 mensen (mannen, vrouwen en kinderen) en geeft 10.000 mensen werk. Belangrijke cijfers in kader van het programma “klimaat en migratie” waar we met een positief verhaal en impact het verschil maken in een wereld in transitie. 
 
Vanaf 2018 leggen we onze focus op Senegal… 
 
Met vriendelijke groeten
 
 
Werner Sels
Een loopbaan met klassieke talen in Vlaanderen is onvolledig zonder een bezoek aan onze oudste stad met Romeinse roots:  Tongeren.   Een zonnige dag, een groep als Romeinen verklede wielertoeristen, het bekende standbeeld van Ambiorix op de Grote markt, een stadswandeling langs plekjes met Romeinse archeologische vondsten, restanten van stadsmuren en zelfs een reconstructie van de vroegere Gallo-Romeinse tempel in Tongeren:  zo zag de voormiddag eruit.
 
Na een korte middagpauze  met picknick in de schaduw van de basiliek en omliggende straten, doken we het Gallo-Romeinse museum in.  Karel, onze gids, liet ons kennismaken met de Romeinse opgravingen uit de streek en met onwaarschijnlijke verhalen over de (vermoedelijke) goudschat van de Eburonen en Ambiorix, zwaarden ander wapentuig, sfeerbeelden uit de Gallo-Romeinse leefwereld etcetera.  We bewonderden ook de prachtige maquette van onze oudste Vlaamse stad.   
 
Na een korte stadswandeling langs het begijnhof en de Jeker, sloten we deze zonnige dag af.
 
     
 

 

     

Een half jaar terug in de tijd. Wij, zeven enthousiaste leerlingen uit het vijfde jaar, zetten een mini-onderneming op poten, genaamd Charge↑Up. De richting economie liet ons toe om deze uitdaging aan te gaan. Door een goede samenwerking, permanente inzet en een aanstekend enthousiasme hebben we er iets moois van gemaakt. Met ons product, namelijk oplaadsetjes, willen wij de consument een goedkoop en efficiënt alternatief aanbieden voor die oh zo dure versies in de winkel. Het oplaadsetje bestaat uit een oplaadblokje voor zowel in de muur als in de auto. Daar hoort uiteraard ook een kabeltje bij met maar liefst drie verschillende uitgangen. De mogelijkheid bestaat om de producten apart te verkrijgen. Op financieel vlak staan we goed. We zijn uit de kosten en zo beschikken we op dit moment over een kleine winst. We hopen om onze overige setjes nog te kunnen verkopen op school om zo het dividend nog wat in de lucht te krijgen zodat onze aandeelhouders ook mee kunnen genieten van onze prestaties. Leuk om te weten is dat we al veel positieve commentaar hebben gekregen en mensen wel degelijk uit de nood kunnen helpen. Wilt u ook in het bezit zijn van zo’n fantastisch product? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

Het Charge↑Up-team

 

 
 
20 mei 2018, Oostmalle, Park de Renesse. Een zonnige dag en meer dan 100 lopers van Maris Stella. 
 
Alle ingrediënten waren duidelijk aanwezig om er ook dit jaar weer een prachtige editie mee te maken van de 10 miles van Malle. En die begon voor onze school vroeger dan de voorbije jaren, er waren namelijk 3 leerlingen die met volle goesting begonnen aan de 2000 meter. Alle drie liepen ze voor de eerste keer mee met deze wedstrijd, alle drie deden ze het schitterend. 
 
Voor de 5,3 km stond de grootste groep lopers paraat. Of het nu leerlingen van het 1ste jaar of van het 6de jaar waren, allemaal stonden ze gezamenlijk klaar om de 5,3 km tot een goed einde te brengen. Na het startsignaal vertrokken alle lopers, ook de 67  van onze school. Dat er een aantal straffe mannen, maar zeker ook zeer straffe madammen meeliepen werd al direct duidelijk. Zo kwam Toon Vermeiren binnen na minder dan 22 minuten en nog geen 30 seconden later werd hij gevolgd door Kobe De Bruyn. Respectievelijk waren zij in de scholencompetitie 1ste en 3de . Maar als je al dacht dat de heren het goed deden, onze dames deden het beter. De allereerste dame van het ganse pak was ook een leerling van Maris Stella, namelijk Jitte Stes. Maar nog waren we niet uitgefeest. Want ook de 2de en de 3de plaats in het scholenklassement gingen naar Maris Stella. Een dikke proficiat aan Fien Vermeiren en Jynthe Schoenmaekers. Iedereen die aan de 5,3 km gestart is, heeft de loop echter prachtig uitgelopen. Ondanks het warme weer wou niemand van opgeven weten. 
 
Dat was ook zo bij de 10,6 km en de 10 miles. Starten was uitlopen en dat deed iedereen. Onderweg luid aangemoedigd door de leerlingen die de 5,3 km gelopen hadden, geraakte elke leerling over de streep, tevreden over de geleverde prestatie. Bij de 10,6 km liet Daan Soetemans een prachtige tijd neerzetten van 44 minuten waardoor hij ook de eerste plek veroverde van de scholencompetitie. Bij de 10 miles deed Inne Impens hem dat bijna na. Zij eindigde tweede in de scholencompetitie met een tijd van 1 uur en 35 minuten. 
 
Als leerkrachten LO zijn wij ongelooflijk trots op alle lopers. Dat we de prijs winnen van de grootste groep/school is fijn, met zovelen aan de start staan is geweldig. We noteren alvast in onze agenda:
 
19 mei 2019, Oostmalle, Park de Renesse
 
 
     
Popshopet, de 5-koppige mini-onderneming van Robbe Hoyberghs, Michiel Geys, Thibaut Weerts, Sverre Van Dijck en Gilles Van Den Bosch uit de richting Economie- Wetenschappen, was op zondag 22 april vertegenwoordigd op de opendeurdag van Maris Stella.
 
Het zonnige weer trok veel bezoekers en bracht veel klanten naar de stand van Popshopet. Het team moest de handen uit de mouwen steken, want de stand van de mini-ondernemingen trok veel aandacht. De verkoop draaide zeer goed en het bedrijf heeft met één verkoopmoment al zijn kosten al vergoed en kon al meer dan de helft van zijn voorraad verkopen.
 
Op dit moment stelt de mini het zeer goed met een kleine winst na enkele lopende bestellingen. Alle resterende popsockets zullen op een volgend verkoopmoment verder worden verkocht zolang er voorraad is, maar deze slinkt snel. Wil jij nog een echte houvast? Wees er dan snel bij, want op=op.
 
 
Op woensdag 7 maart 2018 namen onze volleybalmeisjes het op tegen het Sint-Jan Berchmanscollege uit Westmalle. 
 
Het vertrouwen in een overwinning was groot door het vele volleybaltalent dat aanwezig is in de ploeg. Dit was meteen duidelijk in de eerste set. Onze meisjes gaven Sint-Jan geen kans en de eerste set werd gewonnen met 25-7. In set 2 stoomden onze meisjes gewoon door. Na enkele zeer mooie punten en knappe rally's werd de set uiteindelijk gewonnen met 21-5. Ondanks het grote verschil in punten in de eerste sets boden de meisjes van Sint-Jan toch knap weerstand. Ook zij maakten enkele knappe punten!
 
In set 3 was het verschil kleiner in het spel, maar niet in de punten. Sint-Jan speelde zeer goed mee met enkele sterke smashes, maar uiteindelijk scoorden onze meisjes wel de punten. Na kort overleg werd er ook een 4de set gespeeld, die eveneens door Maris Stella werd gewonnen.
 
Het was een aangename wedstrijd om zien met enkele spannende en lange rally's! Proficiat met deze verdiende overwinning meisjes!
 
Het LO-team
 
 
 
Sint-Jan Berchmans in het rood - Maris Stella Instituut in het zwart
 
 
Veldvoetbal
 
Op maandag 30 april speelde onze 3de graad weer tegen elkaar. In september speelden zij de heenmatch die eindigde in een 2-0 overwinning voor de 6de jaars. De 5de jaars waren zeer gemotiveerd om deze score op te halen en om te zetten in een overwinning.
In de eerste helft van deze partij was het vooral het 6de jaar dat de kansen kreeg. Achteraan hield Thijs Geerts alles tegen en vooraan werden enkele goede kansen bij elkaar gevoetbald. Het 5de kreeg geen grote kansen en ging de rust in met een 0-2 achterstand na 2 doelpunten van Robbe Vermeiren. 
 
     
 
Kort na rust werd ook de 0-3 gemaakt na een doelpunt van Jef D'Afnay waardoor het 5de voor een bijna onmogelijke opdracht stond. Toch werd het nog zeer warm na doelpunten van onder andere Jan Mangelschots. Na een krachtig slotoffensief van de 5de jaars, bleef het toch 2-3 en won het 6de jaar na de heenwedstrijd ook de terugwedstrijd.
 
 
Veldvoetbal
 
Op dinsdag 15 april speelde onze 3de en 4de jaars hun terugmatch. De heenmatch, die in november gespeeld werd, eindigde in een duidelijke 6-0 voor onze 4de jaars. Vol goede moed, zelfvertrouwen en met Arno Vermeylen als coach, vatten de 3de jaars de terugmatch aan. 
In een gelijkopgaande beginfase kon het 4de jaar na 10 minuten het eerste doelpunt maken via Lucas D'Afnay. Het 3de jaar voetbalde (onder leiding van Stijn Mangelschots) zeer goed mee en had zelfs enkele kansen om een doelpunt te maken. Helaas lukte het telkens net niet. Vooral in de tweede helft liepen de 4de jaars verder uit met een 0-5 overwinning tot gevolg. Het 3de jaar verdiende toch minstens een doelpunt voor de prima wedstrijd die ze gespeeld hebben! 
Proficiat aan beide ploegen voor een zeer sportieve en fijne wedstrijd!
 
Het LO-team

Woensdagmiddag 16 mei was er een politiek debat georganiseerd voor onze zesdejaars die volgend jaar moeten gaan stemmen! Zes lokale politici gingen in debat met elkaar en met de leerlingen, georganiseerd door Kelsey, Lara, Thijs en Sebastiaan van 6 Humane wetenschappen.

 

     

Tijdens de krokusvakantie vertrokken twee leerlingen van ons vijfde middelbaar, Annebeau Hofkens en Pieters Wilms, op inleefreis rond het vluchtelingenthema. Samen met andere enthousiaste jongeren en leerkrachten uit 7 verschillende scholen werden zij tijdens deze ‘Road of change’ geconfronteerd met de vluchtelingenproblematiek en de uitdagingen waar Europa momenteel mee kampt. Tijdens deze reis bezochten zij vluchtelingenkampen, kwamen in contact met mensen zonder papieren en reflecteerden over mogelijke oplossingen. 
Op woensdag 25 april gingen we met Annebeau, Pieter en enkele andere leerlingen op uitstap naar Antwerpen. Daar kregen we de kans om hun ervaringen in Kroatië, Servië, Slovenië en Italië te ontdekken.
Fotograaf Yassine Atari, bekend van het programma ‘De Nomaden’ van Rudi Vranckx, reisde met hen mee en presenteert zijn beelden in het Fotomuseum. Zijn foto’s (en enkele van Annebeau zelf!) tonen ons mensen op de vlucht: hun levenssituaties, hun verblijfplaatsen, hun angsten, maar ook hun hoop. Een beeld zegt soms meer dan duizend woorden!
 
 
         
 
Op 24 april gingen we op uitstap met de tweede graad Beeldende en Architecturale kunsten naar Mechelen. Onze artistieke trip had als eerste stop het gloednieuwe Hof van Busleyden. Dit historisch stadspaleis opende haar deuren met de expo ‘Roep om rechtvaardigheid’. Deze toont kunstwerken uit de Nederlanden van de 15de tot de 17de eeuw en focust zich op één van de meest universele thema’s: het streven naar rechtvaardigheid en hoe we hier als mens mee omgaan. De leerlingen kregen elk een catalogusbundel en één uur om de werken zo diepgaand mogelijk te analyseren. Boeiend om te merken hoe het nadenken over aspecten zoals recht en goed vs. kwaad nog steeds treffend actueel zijn. De grote meesters van onze Bourgondische Nederlanden waren meesters in het vatten van dergelijke complexe thema’s.
In de middag was er even tijd voor een snelle lunch in het historische centrum waarna we een korte wandeling maakten richting Kazerne Dossin. Dit is een museum en documentatiecentrum over de holocaust en mensenrechten. Het is eveneens de plek van waaruit Joden tijdens WOII werden vervoerd richting Auschwitz. Ons bezoek bestond uit twee delen. Eerst kregen we tijd om zelfstandig de tijdelijke tentoonstelling ‘The art of war’ te ontdekken. Deze toonde een reeks werken van vooraanstaande kunstenaars (Otto Dix, Georg Grosz, Max Beckmann, …) die diverse oorlogssituaties hebben aangeklaagd, elk in hun eigen tijd. Inspiratie genoeg dus om uit te putten voor ons eigen artistieke project. Daarna verdeelde men ons in groepen en werden we gegidst doorheen de vaste collectie van het museum. Foto’s, films en artikels schepten een heftig doch interessant beeld van de holocaust en de geschiedenis van het jodendom. Bepaalde gidsen bleken zelf joods te zijn, een verrassende ontdekking!
 
     
Op het eind van de dag keken we tevreden terug op een productieve uitstap. De gevolgen van oorlog, denken over rechtvaardigheid en het vechten voor religieuze tolerantie. Deze thema’s zijn tijdloos!
 
 
 
 
      
 
     
 
 
          
 
Op 4 mei ging de derde graad Architectuur op uitstap naar Rotterdam. Franck Deboosere voorspelde prachtig weer, dus we waren er helemaal klaar voor! Het doel: de architecturale parels van deze boeiende stad ontdekken op een leuke en alternatieve manier.
 
In de voormiddag stond het Huis Sonneveld op het programma. Deze modernistische woning werd boeiend uit de doeken gedaan door onze gepassioneerde gids. Werkelijk een pareltje van licht, elegant design en functionaliteit. Achteraf werden we zelf aan het werk gezet. We kregen een klein uurtje om, net als de toenmalige architect van het huis, na te denken over de toekomst. Hoe ziet een gebouw eruit in de 21ste eeuw? Wat zijn de behoeftes van de hedendaagse mens? Kunnen we hier een artistiek antwoord op bieden? Aan de hand van zelfgemaakte maquettes moesten we hierover reflecteren en vervolgens onze resultaten presenteren. Leuke denkoefening!
 
Na een welverdiende lunch waren we klaar voor het hoogtepunt van de dag: een begeleide fietstocht door Rotterdam. Twee gemotiveerde gidsen namen ons mee naar enkele artistiek interessante plekjes in de binnenstad. Lekker bruinend en trappelend in een heerlijk zonnetje ontdekten we o.a. de gerenommeerde Erasmusbrug, de kubuswoningen, het Centraal station en het World Port center.
Een leuke en actieve manier om een stad als deze te leren kennen. Een mooie afsluiter van een boeiende dag!
 
 
   
 
   
 
 
Onze school organiseerde voor het tweede jaar op rij een eTwinning-project . Na het overdonderde succes van Cultures coming together, was het ditmaal de beurt aan een klas uit het 4de jaar ASO om zich te storten in een internationaal avontuur. eTwinning is een Europees forum waarbij scholen met elkaar samenwerken doorheen gedeelde projecten.
 
Mr. Raeymaekers gaf binnen de lessen aardrijkskunde het startshot van We’ve got worms: een project waarbinnen leerlingen bewust worden gemaakt van de negatieve gevolgen van vleesverwerking. Hierbinnen werd gezocht naar toekomstgerichte alternatieven en meer specifiek de consumptie van insecten. Onze partnerschool was het Lycée George Sand nabij Parijs. Aan de hand van teksten, grafieken en infographics werden onderzoeksvragen opgesteld en uitgewisseld. Zo kregen de leerlingen een globaal beeld van de effecten van vleesverwerking op het milieu, armoede en gezondheid. Deze lessen kaderden eveneens binnen het CLIL-project van onze school, waarbij een vreemde taal (het Engels) werd gebruikt tijdens alle buitenlandse communicatie en klasonderzoek. De feestelijke afsluiter van het project werd tijdens de opendeurdag gepresenteerd! Iedereen kon zelf proeven van ‘wormtoastjes’, biologische versnaperingen met meelwormen en sprinkhanen, klaargemaakt door onze eigen leerlingen. De reacties waren alvast laaiend enthousiast. Smakelijk!
 
        
 
 

Elk jaar moeten de leerlingen uit de tweede graad Beeldende en Architecturale kunsten een creatieve opdracht maken rond de thema’s die we binnen de lessen kunstgeschiedenis behandelden. Hieronder enkele pareltjes die ik dit jaar mocht ontvangen!!!

 

          

Als je gelooft in de kracht van poëzie, kan je niet anders dan bewogen worden door de pracht van haar woorden. 
6 Humane Wetenschappen bezoekt de stad Antwerpen in al haar facetten en raakt dichterlijk geïnspireerd. Een professionele jury beoordeelt al dit talent en maakt haar keuze. 
Sebastiaan Van Houdt mag zich uiteindelijk schrijver van het ‘stadsgedicht 2018’ noemen. Hij beschrijft de Reus aan de Schelde.
 
 
 
 
 
 
Stadsgedicht A(qua)
 
Ik word omringd door water. 
Al zolang ik besta, heeft er water naast mij gelegen. 
 
Sinds de eerste keren dat mijn kleine handjes zich vestigden in de aarde tot op vandaag. 
Nu zijn mijn handen zo groot als die van een REUS geworden,
dat ze langs beide kanten van de oevers het landschap bewerken. 
 
Water is noodzakelijk voor ieders leven. 
Om mijn voortbestaan te garanderen, heb ook ik water nodig. 
Het is het enige dat mij nog redt van de vergankelijkheid. 
 
Want wat zou ik zijn zonder water? 
Een hoop gassen die eigenlijk niet zou mogen bestaan? 
Een blok verhard materiaal dat niet thuishoort in zijn omgeving. 
 
Maar mijn lichaam begint oud te worden. 
En op mijn oude dag twijfel ik. 
Over wat twijfelt een REUS? 
Over het werk dat zijn handen verricht hebben. 
De tunnel bijvoorbeeld, die ik onder water heb gegraven toen ik jong was. 
Al snel werd die te klein. Had ik beter een brug gebouwd? 
 
Ik heb mijn keuzes gemaakt en moet er mee leven.
Ik ben gevallen en ook herrezen. Na een val zal ik altijd terug opstaan. 
 
Ik word omringd door water. 
Zolang er water naast mij ligt, zal ik bestaan. 
 
Begin dit schooljaar hebben wij als zeven economen in spe zowaar een heuse mini-onderneming uit de grond gestampt. Nu, negen maanden later, kunnen we alvast terugblikken op een mooi parcours waar we allen fier op mogen zijn. 
 
Niet alleen hebben we ons verdiept in de bedrijfswereld, we hebben ze ook nagebootst. Zo werden er in den beginne drie teams samengesteld: het commerciële, het financiële en het administratief team, geleid door een gedelegeerd bestuurder. 
 
Na lang beraad besloten we unaniem om verder te gaan in de wereld van de ‘tie-dye’: witte producten kleuren met behulp van kleurstof en degelijke patronen. Met onze gedachten bij de sokkenhype die volop woedde, kozen we er in eerste instantie ook voor om meer sokken dan T-shirts op de markt te brengen. De verschillende productiedagen, waar we onze witte producten in een kleursopje onderdompelden, waren de max. Werk ging er gepaard met veel plezier. Vandaar ook onze baseline: ‘Made with fun’. 
 
De verkoopdagen op school waren een groot succes. Zo verkochten we … sokken aan €3 het stuk en … T-shirts aan €5 het stuk. Ondertussen hebben we de prijs voor een T-shirt doen stijgen naar €7, omdat de kosten niet meer voldoende werden gedekt door een wisseling naar een ander merk van witte T-shirts. Afgezien van de verkoop op school, kwamen er ook nog tal van bestellingen bovenop die men aan de verkoopstand op school kon doorgeven of via onze sociale media. 
 
Op deze internetsites maken we ook massa’s reclame. Niet alleen beheren we een Facebookpagina, waar de updates verschijnen zoals leutige foto’s of kleine verslagen, maar ook een Instagrampagina waar de foto’s het artistieke moeten benadrukken. Op deze manier kon men ook makkelijker een keuze maken. Daarnaast wordt ook Smartschool benut, met de bedoeling de gehele school te kunnen bereiken, ook degenen zonder deze sociale media. Ten slotte maken we ook gretig gebruik van de eeuwenoude, maar nog steeds efficiënte manier van bekendmaking: de mond-aan-mondreclame. 
 
Alhoewel één ieder zo goed mogelijk getracht heeft zijn eigen taken te volbrengen, hebben we toch ook vooral elkaar geholpen om de onderneming draaiende te houden. Daarenboven kan men besluiten dat we voor een zeer arbeidsintensief product gekozen hebben, waar we ons (met plezier) ook voornamelijk buiten de lesuren tamelijk veel mee bezighouden. Dat is ook de jury, die ons begin anno 2018 is komen evalueren, niet ontgaan. Het wonder was geschied: Arc en Çiel behoorde volgens de jury tot één van de zes (uit de 170!!) beste mini-ondernemingen van de provincie Antwerpen. We hebben voor de jury het beste van ons zelf gegeven, maar het mocht niet baten. Met een euforisch gevoel dat we deze ervaring mochten beleven, keerden we huiswaarts. 
 
We hopen nog zo lang mogelijk het pad van Arc en Çiel te kunnen bewandelen, alvorens de mini-onderneming definitief stop te zetten. 
 

Onze tweedejaars proefden op 25 mei onder een stralende zon van de Romeinse leefgewoonten in het Duitse Xanten.

 

          

 

 

 

29 mei gingen de leerlingen uit het eerste jaar op uitstap naar Brussel.  Voor geschiedenis en natuurwetenschappen bezochten ze er 2 musea.
In het Museum voor Natuurwetenschappen ontmoetten ze de beroemde Iguanodons van Bernissart in de grootste dinogalerij van Europa, ontdekten ze hoe de mens evolueerde en hoe het menselijk lichaam werkt in de Galerij van de Mens en stapten ze miljoenen jaren terug in de Galerij van de Evolutie.
In het Jubelpark bezochten ze het Museum voor Kunst en Geschiedenis.  Daar konden ze eeuwenoude mummies bekijken, binnentreden in een mastaba en leerden ze hoe een echte farao zich tooide.  Oermensen of oude Egyptenaren… ze hebben alvast geen geheimen meer voor onze eerstejaars!
 
 

 

Onze leerlingen Project Talen schreven dit derde trimester een eigen verhaal.
 
Tijdens het project leerden ze de kneepjes van het vak:  wat maakt een kinderverhaal boeiend, beklijvend en herkenbaar?  Welke personages spreken de kindjes aan en wat beleven ze zoal?  Enthousiast gingen ze in groep aan de slag.  Ze toverden de leukste verhalen uit hun mouw: over een koe zonder vlekjes, een lief spookje, dieren en hun drolletjes, de gevreesde eerste schooldag of de pixangstaanjagende donkere nacht…  Om hun verhaal kracht bij te zetten, maakten ze in de les PO prachtige illustraties.
 
Na 5 weken van brainstormen, schrijven, tekenen en verven, brak de grote dag aan.  Op 7 juni trokken de leerlingen met hun verhalen naar de kleutertjes van Immaculata, waar ze hun verhaal vol overtuiging brachten.  En de hummeltjes  smulden van al die kleine vertellinkjes!  
 
 

 

Het Maris Stella Instituut slaat de handen in elkaar met de vzw Heartsaver. Deze vzw ijvert voor een maximale toegankelijkheid tot AED’s (= Automatische Externe Defibrillator) of HARTstarters. Een plotse hartstilstand is immers één van de grootste doodsoorzaken wereldwijd. Willen we de overlevingskansen van slachtoffers vergroten, dan is snel handelen de boodschap. Elke seconde telt.

De vzw Heartsaver wil meer dan 10.000 extra HARTstarters (AED’s) installeren die 24 uur per dag toegankelijk zijn voor het publiek. Een AED is een draagbaar toestel dat een elektrische schok aan het hart toedient bij levensbedreigende hartritmestoornissen. Iedereen mag een AED gebruiken.

De vzw wil samenwerken met gemeenten, scholen, sportfederaties, apotheken en bedrijven om de openbaar toegankelijke defibrillatoren te installeren. In samenwerking met het het Maris Stella Instituut plaatst vzw Heartsaver een HARTstarter aan de sporthal.

Dankzij dit fundraising initiatief wordt ook onze schoolomgeving HARTveilig. Het Heartsaver AED Fundraising schoolinitiatief wordt gesteund door het kabinet van het Ministerie van Onderwijs van Minister Hilde Crevits en is mee opgenomen in het actieplan “Hoog tijd voor geZONtijd” ter versterking van het gezondheidsbeleid van scholen.

 

 

              

 

We hebben donderdag 15 maart een les biologie in het Frans gekregen. Het was een speciale les, waarbij we veel hebben opgestoken van het Frans. We hebben wel wat minder van de les over het zenuwstelsel begrepen, doordat de benamingen van het zenuwstelsel ook in het Frans waren. De leerkracht heeft er wel een leuke les van proberen te maken door zelf een zenuwcel te knutselen en aan de hand daarvan de les uit te leggen.
 
Britt, Yoni, Hannes uit 3Wb
 
 
 
Op 15 januari begonnen we eraan. Met een heel aantal leerlingen werd er gestart met het oefenen voor de gymnastiektrofee. Of het nu mat, rekstok, trampoline of plint was, 2 keer in de week werd er duchtig geoefend. Toestellen die minder gingen, werden uitvoerig herhaald. Waar het wel goed ging, werden er tips uitgewisseld om het nog beter te maken. Ieder van de leerlingen deed zijn uiterste best. Zo konden we uiteindelijk met 17 leerlingen naar de gymnastiektrofee in Westmalle afzakken. 
 
Alle leerlingen hadden doorgegeven of ze competitief aan gymnastiek deden of niet. Zo kwamen ze uit tegen andere leerlingen met ongeveer hun eigen niveau.. Voor Fien was de mat duidelijk één van de oefeningen waar ze op geoefend had. Hoewel de zenuwen hoog gespannen stonden, hebben alle leerlingen deze oefening schitterend gedaan. Zo heeft Jolien de op één na hoogste score behaald op de mat. Een echt knap resultaat, wat haar mee heeft geholpen om de eerste plaats te nemen in haar reeks. 
 
Dat gymnastiek niet enkel voor meisjes is weggelegd, hebben onze twee jongens duidelijk bewezen. Zij hebben hele middagen geoefend en dit was ook duidelijk te zien op de woensdagnamiddag zelf. Met een last-minute wijziging van oefening van Jules op de trampoline sprong hij letterlijk naar de derde plaats. Jammer voor Jarne, want hierdoor zakte hij naar de 4de plaats. Allebei hebben ze op hun favoriete toestel laten zien waarom dit hún toestel was.  
 
 
 
Zo zou hier de loftrompet voor al deze leerlingen nog kunnen blijven spelen. Met 7 podiumplaatsen zijn we als school verwend, maar waar we vooral heel blij om zijn, zijn onze 17 leerlingen die meededen. Jong en oud, jongen of meisje, samen hebben ze een fijne en sportieve namiddag beleefd. 
 
Proficiat aan jullie allemaal.
 
De LO-leerkrachten
 
 
 

          

Maris Stella gaat Europees                                                                          Uitwisseling met Gymnasium Bad Nenndorf

 

           

Even tot bezinning komen.                                                                            Of een feestje bouwen? Nog 100 dagen.

 

          

Breek uit jezelf                                                                                          Dessertenverkoop ten voordele van kunstproject Sentimiento

 

Carnaval: pimp je uniform met groen

     
 
 
 
 
     
 
We worden het stilaan gewoon, maar toch zijn deze resultaten uitzonderlijk te noemen voor een relatief klein schooltje als Maris Stella.
In de wiskunde olympiade (de moeder van alle wedstrijden ;-)) hebben we zowel in de JWO (voor de derde graad) als de JWO (tweede graad ) een finalist: Jan Mangelschots is 1 van de 74 finalisten ( 11500 deelnemers) en Vincent Mathei zal zich moeten meten met nog 83 andere finalisten (12000 deelnemers). Van een luxe gesproken!
Het werkstuk van de zesdejaars dat  we ingestuurd hadden voor de wiskunde B-dag is uiteindelijk op een gedeelde vierde plaats gestrand (op een totaal van 263 teams). Ook hier zijn we al enige tijd een vaste waarde.
Onze vijfdejaars hebben goed kunnen standhouden in de eerste keer dat we meegedaan hebben met de wedstrijd "Wiskunnend Wiske". Ze behaalden grote onderscheiding met de inzending van hun oplossingen op 3 aartsmoeilijke oefeningen en mochten zo deelnemen aan de finale op pi-dag (14 maart). In deze finale waar ze in een (te?) korte tijdsspanne verschillende opdrachten moesten verwerken zijn ze uiteindelijk 21 ste geëindigd op een totaal van 42 ploegen (met vnl. zesdejaars). 
Redenen genoeg om alweer trots te zijn!
                                                                      
 
Op 19/2/18  bezochten 5 en 6 EW TW LW en W ‘Isotopolis’ in Mol-Dessel als omkadering van de lessen over kernfysica. De leerlingen werden in groepen ingedeeld en konden hun kennis van de eigenschappen van radioactieve stralen, de detectie van straling en toepassing hiervan opnieuw opfrissen. De visualisaties waren zeer leerrijk en een leuke quiz zorgde zelfs even voor een competitieve sfeer.
Op het terrein van Isotopolis komt het categorie A-afval uit België (gecontamineerde verpakkingen en toestellen, ziekenhuisafval...) terecht in de verwerkingsinstallatie Cilva. Samengeperst en in vaten van 400 l wordt het bovengronds gestockeerd in een toegewezen gebouw. Op termijn zullen deze vaten in een oppervlakteberging, een tumulus, komen.
Een ander probleem is het B- & C-afval, het hoogactieve en langlevende afval uit de kerncentrales dat men zou bergen in de Molse (de Boomse) kleilaag. Hiervoor wordt al jarenlang onderzoek gedaan in het ondergrondse labo Hades. De regering heeft voor die geologische berging nog geen fiat gegeven. 
We zijn teruggekeerd als een meer mondige, geïnformeerde burger die zijn eigen verantwoordelijkheid kan nemen rond het gebruik van radioactieve isotopen en kernenergie (elektriciteit).