Vorig jaar organiseerde onze school het eTwinning-project “CULTURES COMING TOGETHER”.
 
eTwinning is een internationaal forum waarbinnen scholen over heel Europa met elkaar kunnen samenwerken rond een bepaald thema en vak. Een klas uit het zesde jaar ASO, inmiddels dus afgestudeerd, werkte binnen dit project samen met een klas uit Turkije, Polen en Italië in het licht van het vak esthetica. Het centrale doel was om meer te weten te komen over de grote culturele iconen van elkaars land. Dit project stond ook in het teken van CLIL, waarbij onze school de  mogelijkheid aanbiedt aan leerlingen om een niet-taalvak in het Engels te volgen.
 
Met plezier melden we dat ons eTwinning-project een nationaal eTwinning kwaliteitslabel heeft gewonnen. Dit betekent dat onze “Cultures coming together” behoort tot de selectie van meest originele en kwalitatieve projecten in Vlaanderen. Op 5 oktober mochten de organiserende leerkrachten Mr. Landoy en Mr. Raeymaekers hiervoor naar Gent om een certificaat en bijhorende eTwinning-vlag in ontvangst te nemen.
 
Deze uitreiking stond eveneens in het teken van de eTwinning Kick off-dag waarbij leerkrachten van over heel Vlaanderen samenkomen om ervaringen te delen omtrent internationale samenwerking. Interessante workshops werden georganiseerd omtrent ICT, baanbrekende praktijkvoorbeelden en schoolimplementatie.
 
Inmiddels is onze school reeds bezig met het brainstormen over een nieuw eTwinning-project waarbij we opnieuw hopen samen te werken met buitenlandse partners. Hopelijk zitten we volgend jaar opnieuw bij de gelukkigen!
 
Hieronder vindt u nogmaals een foto van de leerlingen die betrokken waren bij het project.
 

      

 

      

 

 

 

Op 28 september gingen we op uitstap met onze tweede graad kunst naar de noorderburen. We bezochten het pittoreske ’s-Hertogenbosch, geboorteplaats van de beroemde schilder Jheronimus Bosch. In de voormiddag stond het Stedelijk museum op het programma, met als hoogtepunt een gegidste rondleiding door de wondere wereld van hedendaags kunstenaar Bart Hess. Over deze Nederlander loopt momenteel een tijdelijke expo, genaamd ‘Future Bodies’. Het bleek een ware ontdekkingstocht. Geen saaie, typische uitleg over de tentoongestelde installaties, maar een tour waarbij je de kunstwerken kon voelen, zelf verhalen verzinnen, experimenteren met diverse materialen en filmen. Bart Hess is namelijk een kunstenaar die zich bezighoudt met het lichamelijke, transformaties en fysieke ervaringen. De inbreng van het publiek is hierbij cruciaal! Zijn onderzoek brengt hem tot het werken met de meest vreemde materialen zoals latex, kaarsvet, scheerschuim, was, slijm, folie en naalden.

Na een welverdiende lunch zetten we onze tocht door naar het aanpalende Noordbrabants museum, waar een solotentoonstelling loopt over het werk van de Japanse kunstenares Shiharu Shiota. Zij was de grote revelatie op de Biënnale van Venetië in 2015. De directeur van het museum besloot dan ook een retrospectieve te organiseren in ‘s-Hertogenbosch . Shiota staat bekend als de ‘draadkunstenares’. De meeste van haar installaties en performances bestaan uit ingewikkelde draadconstructies waar je je als bezoeker in kunt begeven. Deze draden hebben voor haar een symbolische waarde en staan voor de banden met haar familie en cultuur. Het zijn levensdraden, aderen die elkaar kruisen. Speciaal voor deze retrospectieve maakte ze een gigantische draadinstallatie, genaamd Uncertain journey. Hier waren tien assistenten voor nodig die twaalf dagen lang 2.000 bollen wol vastzetten met 10.000 nietjes aan de wanden en het plafond. Na deze fascinerende tocht, was het vertrekuur aangebroken. We kijken tevreden terug op een actieve dag vol artistieke ontdekkingen en fascinerende kunstwerken.

 

         

 
September = maand van de sportclub.
 
Heel wat kinderen van onze school zijn actief lid van een sportvereniging en mochten op woensdag 13 september in hun sporttenue naar de school komen. 
En of we dat gevierd hebben, Maris Stella kleurde voor even niet blauw...
 
Bedankt aan alle sporters voor de fantastische wave!
 
Het LO team

We zijn jammer genoeg verloren met 3-5 na een zeer spannende match.
Onze meisjes hebben er echt voor gevochten...
Het LOteam

 

 

 




Klik hier om u in te schrijven!

Uit de proclamatiespeech van de zesdes, promotie 2017.
 
 
          
 
…Onze school, dat is een school die ons heeft geleerd, geholpen en gesteund om te worden wie we zijn. Dit dan ook door de vrienden die we op school hebben gemaakt. ‘Vrienden maken’, het lijkt eenvoudig, het lijkt simpel, het lijkt iets dat iedereen kan, maar toch gaat het soms moeilijker dan verwacht. Niet bij iedereen gaat dit even makkelijk, maar wij denken dat we hierover in naam van al de zesdejaars hier aanwezig kunnen zeggen dat Maris Stella deze taak mee vergemakkelijkt…
…Onze school, dat is een school die ondanks de vele testen en taken toch ook voor ontspanning probeert te zorgen. Zo waren er de uitstappen: naar Xanten, Breendonk, de Westhoek, de bezinningen, Parijs en uiteraard: de Italiëreis.
…Onze school, dat is een school van vriendschap. Vriendschappen die hun pieken en dalen kenden. Vriendschappen die een tijdje minder goed gingen, maar toch weer opgepakt werden. Oudere vriendschappen, nieuwe vriendschappen…
 
…Onze school, dat is een school met uiteraard ook leerkrachten. Geen school zonder leerkrachten. Geen leerkrachten zonder school. Maar niet zomaar leerkrachten, interessante leerkrachten, geëngageerde leerkrachten. Leerkrachten die ons leerden over hun vak, of anders gezegd: hun passie, maar ook over het leven in het algemeen. En dat maakt dat jullie zo belangrijk zijn, zo interessant, zo goed en af en toe zo leuk.
Misschien, lieve leerkrachten, beseffen jullie niet hoeveel impact jullie op ons hebben, maar ... het is wel zo…
 
…Onze school, dat is een school waar we zijn opgegroeid (even zeggen dat we ⅓ van ons leven op Maris Stella hebben doorgebracht), waar we onszelf ontwikkeld hebben tot wie we nu zijn, niet alleen op intellectueel, maar ook op menselijk vlak…
 
…Onze school, dat is een school waar we heel hard gewerkt hebben, waar we hoogtepunten en dieptepunten kenden, waar we fouten hebben gemaakt en waar we dingen goed hebben gedaan. Want dat we ons diploma behaald hebben, is niet door hele dagen in onze zetel naar onze lievelingsseries te kijken…
 
…Onze school, dat is een school waar we warmte hebben leren kennen. Ja, letterlijk, want in de zomermaanden bleef de thermometer maar stijgen in de lokalen. Maar vooral figuurlijk: door de warme band tussen de leerlingen onderling, de warme band tussen de leerkrachten onderling, de warme band tussen de leerlingen en de leerkrachten. En ik hoop dat we de warmte van hier mee kunnen nemen in onze verdere stappen in het leven…
 
Lies Mannaert, 6 Latijn–wiskunde  en Robine Mertens, 6 Humane Wetenschappen
 
 

 

          

 

Op 2 juni werden traditiegetrouw de artistieke eindwerken gepresenteerd van de laatstejaars. De leerlingen van het 6de jaar Vrije beeldende vorming werkten het ganse jaar rond het thema “ONZICHTBARE STEDEN”, terwijl onze architecten in spe hun ontwerpen moesten bouwen rond het concept “JEUGDHUIS”. Het resultaat van deze GIP’s was alweer van een erg hoog niveau.

 

            

 

     

 

     

      

 

      

 

Wederom een schitterende editie, een groot loopfeest waar jong, oud, snel of traag zijn loopje kan doen.
 
Maar liefst 120 leerlingen konden we warm maken voor het evenement "Ten Miles van Malle" waar onze leerlingen konden kiezen uit de  5km, 10km en voor de zeer getrainde lopers de Ten Miles (16km).
 
Door deze grote opkomst konden we de beker voor best vertegenwoordigde school/groep, voor het tweede jaar op rij in de wacht slepen. Bij het leerlingen klassement konden onze leerlingen 9 medailles in ontvangst nemen en natuurlijk was er voor iedereen een lekkere troostprijs 😉.
 
5km
1ste plaats: Jitte Stes en een 3de plaats in het algemeen klassement !
2de plaats Maarten Renap 
3de plaats Robin Verbeeck
 
10km
1ste plaats: Laure Van Roy
2de plaats: Zoë van de Cloot
2de plaats: Daan Soetmans
3de plaats: Tristan Van Houdt
 
Ten Miles
3de plaats: Luna Versmissen
 
Een zeer tevreden LO-team
 
 
      
 
De stad van melk en honing
 
 
In zonnestralen door de bomen geschenen 
zit een klein stadsdichtertje
met toegeknepen ogen gericht op de hemel,
zonder pen en papier 
tekent hij zijn gedichten in het zand
 
 
is dat dan wat ervan komt
          van huis weggelopen 
          maanden onderweg
eerst de kinderen en dan de rest
maar als de rest alleen nog maar resten zijn
zijn de kinderen geen kinderen meer 
en hebben ze niets
 
 
een traan loopt over de wang van het stadsdichtertje
en nog één
ratatatata
 
tssszoef                    BOEM
 
daar rolt de derde traan over zijn donkere huid
 
t-t-t-t-t
 
scht     scht     scht
 
de zon droogt zijn tranen snel
maar het verdriet blijft achter 
en ook hij blijft alleen achter
in deze nieuwe stad waarvan hij de straten al duizendmaal doorkruiste 
en in gedachten de Schelde al duizendmaal overzwom 
hij ziet bekende gezichten maar geen verwanten
en voert gesprekken in een vreemde taal
hij vond vruchten van thuis terug, maar ze smaakten niet hetzelfde
ze hadden niet die zoete smaak als in zijn herinnering
 
 
een glimlach verschijnt plots op zijn gelaat
het stadsdichtertje heeft teruggevonden wie hij  was verloren
en richt zijn blik nogmaals tot de wolken
daar rolt de vierde traan over zijn wang
 
 
is dat dan wat ervan komt
          de verbeelding die doet leven
 
 
Lore De Schutter (6H)
 
Op  8 maart 2017 overleed Zuster Beatrijs Vansina, medezuster van onze Zusters van de Verlosser. Leerlingen, leerkrachten en ouders kennen haar  beter als “onze” missiezuster. Naar haar levenswerk in Colombia gaat structureel een deel van de opbrengst die leerlingen jaarlijks bij elkaar sponsoren tijdens de mondiale dagen. En wat voor een werk!
Haar missie: vorming, onderwijs en ontwikkeling bieden. Zo hield ze in Cartagena, Colombia,  de kinderen van straat door hen nieuwe onderwijskansen te bieden en de moeders op te leiden. Ze organiseerde een bibliotheek met huiswerkklassen voor deze kinderen en voor de jonge moeders vormingscursussen. Haar werk wordt nu verder gezet door leken.
 
Voor haar in deze nieuwsflash woorden van eer en dank voor zoveel jaren dienstbaarheid!  Wie Zuster Beatrijs ooit ontmoette maakte kennis met een gedreven daadkrachtige dame die goed wist wat ze wou en daar positief op inzette. Vertrouwend op wat ze kon veranderen, gesterkt door haar geloof en binnen een krachtig netwerk van medewerkers dat ze bij elkaar bracht,  maakte zij voor velen een enorm verschil. Sprekend is daarom ook de Pinksterboodschap op de rouwbrief: No teman soy yo el Senor. Wees niet bang!  Ik ben er…
 
Die boodschap nemen we mee in ons dagelijkse vormingswerk op school.
 
 
 
Op een bloedhete woensdagnamiddag keken SJB en MS elkaar recht in de ogen. SJB startte volgens kenners als favoriet aan deze derby. Toch was het MS dat de beginfase van de wedstrijd in handen nam en enkele goede mogelijkheden bij elkaar wist te voetballen. SJB kwam er niet meteen aan te pas en meer dan enkele kleine mogelijkheden kregen ze niet bij elkaar. MS bleef druk zetten met de hele ploeg onder leiding van kapitein Lander Van Steen. In minuut 25 brak Saan Roefs de ban met een fantastisch afstandsschot waar de doelman van SJB geen verhaal tegen had. MS verdient op 0-1. Met deze score gingen we de rust in.
 
                                   
Jan Mangelschots in actie                                                        Daan pakt de beslissende penalty
      
In de tweede helft kregen we een ander beeld. SJB kwam meer in de wedstrijd met enkele gevaarlijke doelpogingen. Toch was het MS dat de 0-2 op het scorebord bracht na een heerlijke dribbel van Nicolas Simons. Dit was het signaal voor SJB om alles op alles te zetten. MS kwam er niet meer aan te pas en op 5 minuten tijd maakt SJB zowel de 1-2 als de 2-2. Na de gelijkmaker bleven grote kansen uit. De wedstrijd zal beslist worden met penalty's. Daarin ontpopte Daan Soetemans zich als held na het pakken van de beslissende penalty. Een collectief zeer goede prestatie en een verdiende overwinning! Proficiat! 
 
Het LO-team
Jeroen Verboven
 
 Feestje na de overwinning
 
     
 
          
 
De leerlingen van 6W6 en 6W8 (Wetenschappen-Wiskunde) trokken op 17 mei naar de Universiteit van Antwerpen. Ze voerden er enkele experimenten uit die einde 19de eeuw de wetenschappelijke wereld op hun kop zetten. Ze konden toen niet verklaard worden door de klassieke theorieën. Begin 20ste eeuw ontstond zo een nieuwe theorie: de kwantummechanica, een zeer controversieel idee voor die tijd. Deze theorie stelt dat alle materie zich soms als deeltje gedraagt en soms als golf. Dat heeft tot gevolg dat energie gekwantiseerd is. 
De leerlingen werden ook door de geschiedenis van de kwantummechanica geloodst door een fysicus van de UA. De leerlingen bleken een leuke voormiddag gehad te hebben. Zou er een kwantumfysicus onder hen zitten?
 
      
 
                                                                    
 
Na het 5de en 6de jaar kregen ook onze 3de en 4de jaars de kans om onderling uit te maken wie de beste voetbalploeg is. Na een gelijkopgaande beginfase nam het 4de jaar de wedstrijd in handen. Dit vertaalde zich na 11 minuten in een doelpunt via Joost Schellekens, die vanuit een schuine hoek de bal kon binnentrappen. Niet veel later kon ook Jan Mangelschots de netten laten trillen na een knappe individuele actie. Tijd voor onze 3de jaars om tijdens de rust de koppen bij elkaar te steken.
 
 
In de tweede helft zagen we liefst 7 nieuwe spelers aan de aftrap bij onze 4de jaars! Ook na deze vele wissels bleef het spelbeeld hetzelfde. Het 4de jaar had de wedstrijd in handen en het 3de jaar probeerde tegen te prikken met een snelle tegenaanval. Na 7 minuten lukte dit ook. Na een counter en een rommelige fase voor doel kreeg Louis Verhoeven de bal toch over de lijn. Na dit doelpunt werd er niet meer gescoord, al was Thomas Van der Schoot er nog wel dichtbij. Een pluim voor beide ploegen voor een leuke en faire wedstrijd!
Het LO-team
Jeroen Verboven
 
 
Op vrijdag 19 mei om 12u20 stonden de leerlingen van het 5de en 6de jaar tegenover elkaar voor wat een spannende voetbalwedstrijd moest worden. 
In de eerste helft ging de wedstrijd redelijk gelijk op. Het 6de jaar had wel het meeste balbezit, maar grote kansen bleven uit. Een logische 0-0 was dan ook de ruststand. In de tweede helft was het Saan Roefs die de score openbrak met een afstandsschot. Het 5de jaar was even van slag, maar ze lieten de moed niet zakken en gingen vol in de tegenaanval. De kansen die ze kregen werden niet afgemaakt waarna het 6de jaar even later de 2-0 maakte via een kopbaldoelpunt van Ciaran Van Hoeserlande. Dit was het signaal voor het 5de jaar om aan een waar slotoffensief te beginnen. Niet veel later werd de 2-1 gemaakt door Rhisto Truyen na een fraaie aanval. Het 6de jaar stond zwaar onder druk, maar kon zelf ook nog een aantal keer tegenprikken. Na een spannend slot was het toch het 6de jaar dat de 2-1 overwinning kon binnenhalen. Knappe prestatie van beide teams!
 Het LO-team
Jeroen Verboven
 
          
6de jaar                                                                            5de jaar
 
 
 
          
 
Op 18 april fietsten we met de hele klas (2L) naar het Lindepaviljoen in Zoersel. Het weer zat mee, een beetje zon, weinig wind en vooral geen regen. In het Lindepaviljoen staat  ‘de boom van Zoersel’.  Deze boom stond ter hoogte van de kerk van Zoersel en werd ongeveer 800 jaar oud.
 Toen hij werd geveld, kwam hij in handen van twee kunstenaars, Pol Van Esbroeck en zijn echtgenote Mariëtte Coppens. De kunstenaar bewerkte de stam en de kunstenares de takken. Zij graveerde het verhaal van de Loteling van Conscience in de takken van de lindeboom en hij verwerkte in de brede stam typische verhalen die hij had horen vertellen van enkele inwoners van Zoersel door middel van figuren. 
 
          
 
De takken hangen niet meer aan de boom maar staan in een aparte kamer. We kregen het verhaal van ‘De Loteling’ te horen en het verhaal over deze linde door Patrick, onze gids. We konden zowel beneden als van bovenaf de boom bewonderen.  Het moet een gigantisch werk geweest zijn! We mochten deelnemen aan een quiz over dialecten en een ‘raad de vogel’-spel. We kregen nog een folder en vertrokken weer richting Maris Stella.
 
     
 
 
Ikzelf vond het een heel leuke uitstap omdat het interessant was. Met het zesde leerjaar waren we al eens naar het Lindepaviljoen geweest, maar dat was nog voor de renovatie. Het bezoek is nu veel spannender en daardoor leuker. Het was een geslaagde uitstap! 
Poppe-Louis Deruwe, 2L
 
 
          
 
Op vrijdag 2 Juni gingen we naar Xanten in Duitsland. We kwamen binnen langs een grote poort. Achter die poort lagen de mooie Romeinse gebouwen. We konden naar verschillende gebouwen, zoals het Amfitheater en het museum. De gebouwen waren indrukwekkend en we leerden er interessante dingen over. Het was een boeiende en leuke uitstap.
 
Ik heb in Xanten veel bijgeleerd over de Romeinse leefwijze. Het interessantste vond ik de huizen van vroeger. Ik vond het leuk om te zien hoe deze ingericht werden. Het was ook boeiend om wat meer te weten te komen over het hypocaustum, hoe het werkt en hoe het gebruikt werd.
 
Je raakte helemaal verdiept in de Romeinse cultuur. De gebouwen waren ook zeer goed gereconstrueerd. Je moest toch eens twee keer kijken of het echt uit de Romeinse tijd kwam of dat het nagebouwd was. De hitte speelde zowel een negatieve als een positieve rol. Door de warmte werd het lastig om nog goed mee te volgen met de uitleg van de gidsen. Al bij al was het een leerrijke, maar vooral een toffe ervaring.
 
Emma Van Eester, Casper Dierickx, Claire Krekels, 2Ma
 
          
 
           

Beste ouder
Tussen 30 juni en 26 augustus 2017 zal het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gedurende twee weken en twee weekends werken uitvoeren aan de Antwerpsesteenweg (N12) in het centrum van Malle. Het wegdek wordt vernieuwd. 
Van maandag 3 juli (06u) tot vrijdag 7 juli (21u) situeren de werken op de Antwerpsesteenweg zich tussen de busstelplaats van De Lijn en het kruispunt met de Steenovenstraat/Nijverheidsstraat. Daardoor is onze school via de Antwerpsesteenweg niet bereikbaar.  De school is wel bereikbaar via Zoersel langs De Schaaf die overgaat in Den Brekel.  Zo bereikt u de parking van onze school.
Meer info op:
https://wegenenverkeer.be/werken/vernieuwing-wegdek-antwerpsesteenweg-n12-west-en-oostmalle

                     

 

In april en mei namen 24 leerlingen uit 6ASO deel aan het internationale eTwinning-project genaamd CULTURES  COMING TOGETHER.
 
eTwinning is een initiatief van de Europese Commissie dat Europese scholen aanzet om doorheen educatieve projecten met elkaar in contact te komen. Enkele leerkrachten van Maris Stella postten hun voorstel op dit internationale forum en de bal ging al snel aan het rollen…
Dit project stond in het teken van de CLIL-lessen esthetica en verliep dus volledig in het Engels.
 
“Cultures coming together” had als doel om leerlingen in contact te brengen met de culturele identiteit van andere landen doorheen een digitale uitwisselingsopdracht.
 
Vier scholen uit vier verschillende landen, namelijk België (Maris Stella), Turkije (Ihlas schools), Polen (Zespół Szkół) en Italië (Enrico Fermi Istituto Tecnico Tecnologico), kregen de opdracht om elkaar telkens 8 belangrijke iconen uit hun eigen cultuur te bezorgen.
 
De opgave: maak een kort, origineel en informerend filmpje over deze iconen en kom zo meer te weten over een ander land.
 
Na dit drie weken-project plaatsten de verschillende landen hun filmpjes in een dropbox, waaruit eind mei vier finalisten worden gekozen.
 
 
 
 
      
 
      
 
      
 
      
 
Op donderdag 11 mei gingen de leerlingen van het 5de  en 6de jaar Architecturale vorming op uitstap naar Utrecht.
 
In de voormiddag stond daar allereerst het Schröderhuis van de wereldberoemde architect Gerrit Rietveld op het programma. Een enthousiaste gids nam ons mee op ontdekkingstocht doorheen deze vroeg twintigste-eeuwse, modernistische woning. En een ‘ontdekking’ was het zeker! Rietveld zorgde voor een maximum aan comfort binnen een filosofie van soberheid en licht. Tafels kunnen worden opengeklapt, wanden verschoven, verborgen ramen onthuld en balkons dienen tegelijkertijd als bergruimte. Fascinerend om te zien! ’s Middags werden we even vrijgelaten om iets te eten en te genieten van een heerlijk Utrechts zonnetje.
 
   
 
Daarna stond de universiteitswijk op het programma. De universiteit van Utrecht is de grootste van Nederland en om haar internationale karakter kracht bij te zetten werden enkele toparchitecten ingeschakeld om de campus vorm te geven. Hier konden we weer profiteren van de vakkundige uitleg van een plaatselijke gids. We waren beperkt in tijd maar kregen toch de ‘grand tour’ doorheen enkele van de meest interessante gebouwen. Het Educatorium van Rem Koolhaas is een paleis van licht, een gestroomlijnd ontwerp waarbinnen het als student heerlijk vertoeven is. De universiteitsbibliotheek van Wiel Arets is dan weer een toonbeeld van functionalisme, een overdekte studieruimte vol boeken waarbinnen het menselijk verkeer fantastisch zichtbaar wordt gemaakt.
 
In de vooravond wachtte de buschauffeur ons reeds op om ons veilig terug huiswaarts te brengen. Moe maar voldaan kunnen we nu terugkijken op een enorm geslaagde dag!
 
 
       
 
 
 
             
 
 
 
 
 
Hieronder enkele beelden van de kunstuitstap die de tweede graad maakte naar Antwerpen in het licht van hun kunstproject.
 
In de voormiddag stond het Fotomuseum op het programma met o.a. de tentoonstelling Gathered leaves van de Amerikaanse fotograaf Alec Soth en Selleslaghs pakt uit.
 
Op deze warme donderdag mocht een uitstap naar het Middelheimpark echter niet ontbreken. Inspiratie genoeg voor de leerlingen om ergens in het heerlijke namiddagzonnetje de beroemde kunstenaars uit de 19de en 20ste eeuw te bestuderen.
 
 
   
 
    
   
 
         
  
 
     
  
Op vrijdag 5 mei trokken we met de vijfde- en zesdejaars een dagje naar Keulen om er de Duitse cultuur op te snuiven. Zelfs het vroege vertrekuur kon ons humeur niet verpesten en vol enthousiasme begonnen we aan de lange busrit.
 
In Keulen aangekomen bezochten we als eerste de popartcollectie in het  museum Ludwig, uiteraard onder leiding van een Duitstalige gids. Vervolgens hadden de leerkrachten een leuke stadstour in elkaar gebokst om alle bezienswaardigheden in Keulen op een toffe manier te ontdekken. Natuurlijk kon ook een bezoek aan de wereldbekende dom van Keulen niet ontbreken en ook hier werd onze artistieke kennis alweer een beetje verruimd. 
Last but not least stond ook das EL-DE-Haus nog op het programma. Dit museum bevindt zich in wat het vroegere hoofdkwartier van de Gestapo was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op het einde van de rondleiding kregen we zelfs de kans om de originele cellen in de kelder te bezoeken. Prettig kunnen we dit uiteraard niet noemen, maar toch een zeer gepaste afsluiter van ons bezoek aan het EL-DE-Haus. Onder leiding van een enthousiaste gids hebben we ook hier weer veel bijgeleerd. We willen langs deze weg ook de leerkrachten nog even bedanken om er een onvergetelijke dag van te maken!
 
Maar helaas komt aan alle mooie liedjes een eind. Na een ongelooflijk toffe en leerrijke dag vertrokken we uitgeput, maar met een gsm vol leuke selfies terug richting het thuisfront. 
 
Antje De Visscher en Sofie Verresen (6TW)
 
 
          
 
 
 
 
 
 
 

          

 

          

 

          

 

 
Zondag was het eindelijk zover. Na een pen-pal relatie van bijna twee maanden, konden we onze Duitse uitwisselingsstudenten in het echt ontmoeten. De komende week zouden we samen met hen de voedselcultuur in Europa leren kennen.
Meer dan een millennium lang was Latijn dé lingua franca van de westerse wereld, dé taal die je gebruikte om tussen mensen met verschillende moedertalen te communiceren. Wij zaten nu in eenzelfde situatie en als taal gebruikten we het moderne Engels. Toch lieten we ook Latijn een prominente rol spelen. Gewapend met deze overeenkomsten, konden we onze verschillen ontdekken: in dit project dus op vlak van voeding.
 
We hebben onze kennis over de Latijnse voedselcultuur, die we via antieke teksten (o.a. Cena Trimalchionis) en moderne research-middels (o.a. computers) onderzochten, opgefrist. Bovendien hebben we ook zelf Latijnse gerechten klaargemaakt. En het bleek dat, na 2000 jaar, Apicius’ gerechten -na een paar aanpassingen- nog steeds erg in de smaak vallen.
Uiteraard hebben we de Duitsers ook wat van onze eigen cultuur geleerd. Na hen ’s maandags wat ‘grappige’ Nederlandse woorden aan te leren, hebben we op dinsdag samen ‘chocolade’ verkend. We hebben hierbij een hoop bijgeleerd en we konden zelfs zelf een chocolade figuur maken en meenemen. Hierna zijn we ook naar Antwerpen geweest, waar we langs al de hoogtepunten gewandeld hebben.
Net zoals in België, bleven we in Duitsland niet altijd binnen de schoolmuren. Zo hebben we bijvoorbeeld met heel de bende de Riha Wesergoldfabriek onveilig gemaakt. In deze fruitsappenfabriek werden we blootgesteld aan het zeer uitgebreide ontwikkelingsproces van fruitsappen en hun verpakkingen. Het proeven van de sappen was uiteraard één van de leukste aspecten van de uitstap was.  
In feite lijkt de cultuur in Duitsland wel op die van ons. Natuurlijk vallen de verschillen veel harder op dan de gelijkenissen. In tegenstelling tot onze school blijven ze in de pauzes bijvoorbeeld binnen, vooral omdat er buiten geen plaats is voor alle studenten om naar toe te gaan. Ook valt op hoe vroeg ze met hun schooldagen klaar zijn: één uur 's middags als je 6 lesuren hebt die dag, drie uur als je er 8 zou hebben. 
 
Het is op zijn minst gezegd bijzonder om het zelf te ondervinden. Je kan het namelijk in schoolboeken leren, op het internet vinden en alles wat je wil, maar voor het zelf mee te maken was dit een unieke kans. Daarnaast hadden we ook ongelofelijk veel geluk wat de Duitse klas betreft. Op bepaalde momenten leek het alsof we een grote klas waren, wat wel voor een leuke sfeer zorgt. 
 
In ieder geval vonden we het allemaal wel jammer dat de bus vrijdagmiddag klaarstond om naar België te vertrekken.
Annebeau Hofkens (4L4), Marthe D’Hooghe (4L5) en Rik Janssens (4L5)
 
Het is altijd fijn om te weten dat je mensen blij kan maken met wat je doet. Dat hebben we weer eens ondervonden toen we met onze klas, 4L4L5, meededen aan de wedstrijd ‘Scholen voor het goede doel’. Deze werd georganiseerd door Hartevrouwen in Turnhout. 
 
Na een eerste ronde waarin we in groepjes van vier onze goede doelen moesten voorstellen, mochten maar liefst drie van de vijf groepjes naar de finale. Toch mogen we zeker niet vergeten te vermelden dat ook de presentaties van Ons steentje en Feestvarken ook enorm goed waren. Maar helaas, er waren maar zes plaatsen voor de finale en er deden vier scholen mee. Enkele leerlingen van die groepjes zijn vol overtuiging meegekomen naar de finale om ons aan te moedigen zodat we niet al te hard geïntimideerd werden door onze tegenstanders. Het waren namelijk allemaal laatstejaars. Toch heeft het groepje dat Monnikenheide presenteerde de eerste prijs weggekaapt en wel 2000 euro aan hun goed doel kunnen schenken. Het Revalidatiecentrum Pulderbos kon met hun gedeelde derde plaats mensen met 750 euro blij maken en House of Colors kon hetzelfde doen met 500 euro, door de gedeelde vierde plaats te halen. Redelijk indrukwekkend voor de jongsten van de wedstrijd, is het niet?
 
 Marthe D’Hooghe
 
 
 
             
 
Robbe Pincket uit Oostmalle is een uitzonderlijk wiskundig talent! Hij zal België vertegenwoordigen op de International Mathematical Olympiad in Rio de Janeiro.
De leerlingen van het Maris Stella Instituut leverden de ene “wiskundige” topprestatie na de andere. 
 
Het team is sterk in de breedte en telt een briljante kopman, Robbe Pincket uit het zesde jaar. We kijken bovendien al uit naar het wiskundetalent Rik Janssens  uit het vierde jaar.
In september 2016  gingen de teams van het zesde en vijfde jaar aan de haal  met de eerste en de derde plaats op het internationaal wiskundetoernooi in Leuven. Ze zijn daarbij zelfs zo sterk dat ze in de voormiddag een team van gerenommeerde  professoren wisten voor te blijven.
Op de wiskunde B-dag in november, waar ze een hele dag werkten aan een werkstuk rond het thema" Een gooi naar winst", slaagden ze er in om een gedeelde vierde plaats weg te kapen.
Team Maris Stella is in maart 2017 ook geselecteerd voor de finale in Brussel  van de wedstrijd "Wiskunnend Wiske ", maar kon door omstandigheden niet aanwezig zijn.
Begin januari 2017 namen 26832(!) Vlaamse leerlingen uit de derde en tweede graad deel aan de Vlaamse Wiskunde Olympiade (VWO) en zijn jongere broertje Junior Wiskunde Olympiade (JWO).
Finalist worden van deze prestigieuze wedstrijd is dan ook slechts weinigen gegeven. 
Slechts 84 van de Vlaamse leerlingen uit de derde graad  en 85 uit de tweede graad werden dit jaar toegelaten tot de finale.
Rik bij de JWO en Robbe bij de VWO waren er bij en zetten een bijzondere prestatie neer: op de proclamatie in Brussel op woensdag 24 mei behaalde Rik een fantastische derde prijs in de JWO.
Robbe Pincket mag naast een tweede prijs, felicitaties van de jury met zijn vier jaar opeenvolgend finalist zijn... ook ons land vertegenwoordigen op de International Mathematical Olympiad (IMO) in Rio de Janeiro in juli! 
Van een uitzonderlijk talent gesproken!
 
In mei heeft hij zich  overigens al getoond tijdens de Benelux Mathematical Olympiad: hij kreeg daar alvast een eervolle vermelding van de jury !
 
F. Gyssels (leerkracht Wiskunde)
 
 
Foto 1: links Rik Janssens , Robbe Pincket
Foto 2: van links naar rechts: leerkracht wiskunde Verhees Michel, Rik Janssens, Robbe Pincket en leerkracht wiskunde Gyssels Frans
Foto 3: uiterst rechts Robbe Pincket (Benelux Olympiad)