Maris Stella gaat Europees                                                                          Uitwisseling met Gymnasium Bad Nenndorf

 

           

Even tot bezinning komen.                                                                            Of een feestje bouwen? Nog 100 dagen.

 

          

Breek uit jezelf                                                                                          Dessertenverkoop ten voordele van kunstproject Sentimiento

 

Carnaval: pimp je uniform met groen

     
 
 
 
 
     
 
We worden het stilaan gewoon, maar toch zijn deze resultaten uitzonderlijk te noemen voor een relatief klein schooltje als Maris Stella.
In de wiskunde olympiade (de moeder van alle wedstrijden ;-)) hebben we zowel in de JWO (voor de derde graad) als de JWO (tweede graad ) een finalist: Jan Mangelschots is 1 van de 74 finalisten ( 11500 deelnemers) en Vincent Mathei zal zich moeten meten met nog 83 andere finalisten (12000 deelnemers). Van een luxe gesproken!
Het werkstuk van de zesdejaars dat  we ingestuurd hadden voor de wiskunde B-dag is uiteindelijk op een gedeelde vierde plaats gestrand (op een totaal van 263 teams). Ook hier zijn we al enige tijd een vaste waarde.
Onze vijfdejaars hebben goed kunnen standhouden in de eerste keer dat we meegedaan hebben met de wedstrijd "Wiskunnend Wiske". Ze behaalden grote onderscheiding met de inzending van hun oplossingen op 3 aartsmoeilijke oefeningen en mochten zo deelnemen aan de finale op pi-dag (14 maart). In deze finale waar ze in een (te?) korte tijdsspanne verschillende opdrachten moesten verwerken zijn ze uiteindelijk 21 ste geëindigd op een totaal van 42 ploegen (met vnl. zesdejaars). 
Redenen genoeg om alweer trots te zijn!
                                                                      
 
Op 19/2/18  bezochten 5 en 6 EW TW LW en W ‘Isotopolis’ in Mol-Dessel als omkadering van de lessen over kernfysica. De leerlingen werden in groepen ingedeeld en konden hun kennis van de eigenschappen van radioactieve stralen, de detectie van straling en toepassing hiervan opnieuw opfrissen. De visualisaties waren zeer leerrijk en een leuke quiz zorgde zelfs even voor een competitieve sfeer.
Op het terrein van Isotopolis komt het categorie A-afval uit België (gecontamineerde verpakkingen en toestellen, ziekenhuisafval...) terecht in de verwerkingsinstallatie Cilva. Samengeperst en in vaten van 400 l wordt het bovengronds gestockeerd in een toegewezen gebouw. Op termijn zullen deze vaten in een oppervlakteberging, een tumulus, komen.
Een ander probleem is het B- & C-afval, het hoogactieve en langlevende afval uit de kerncentrales dat men zou bergen in de Molse (de Boomse) kleilaag. Hiervoor wordt al jarenlang onderzoek gedaan in het ondergrondse labo Hades. De regering heeft voor die geologische berging nog geen fiat gegeven. 
We zijn teruggekeerd als een meer mondige, geïnformeerde burger die zijn eigen verantwoordelijkheid kan nemen rond het gebruik van radioactieve isotopen en kernenergie (elektriciteit). 
 

 

     

Hoe heb ik een dag in Breendonk ervaren?

 
Aangekomen in Breendonk stapte ik met een krop in de keel uit de bus. Ik had al een beeld over de situatie daar tijdens de Tweede Wereldoorlog in mijn hoofd, maar was bang dat de werkelijkheid nog erger zou zijn.
 
Met een bang hart ben ik met mijn klas door de poort van Breendonk gewandeld. Hoe bewust ik me er ook van was dat ik me in 2018 bevond, toch had ik het gevoel dat we door een tijdmachine waren gelopen.
 
Het fort zelf is een imponerend en eng gebouw, maar wat er zich tijdens de Tweede Wereldoorlog tussen die muren afspeelde, was ongetwijfeld tien keer zo erg. Onze enthousiaste gids liet ons elke kamer van dichtbij bekijken, en wist er telkens ook een gruwelijk maar waar gebeurd verhaal bij te vertellen.
 
Elke ruimte in het fort had een eigen verhaal, een eigen functie die elke kamer anders maakte. Ondanks die grote verschillen was er toch één ding waardoor alles gelijk aanvoelde: het was de kille, levenloze en onaangename sfeer waaruit het hele fort was opgebouwd.
 
Eén kamer wist alle andere te overtreffen. Toen we ons aan het einde van de kleine, vochtige en beangstigende gangetjes die naar de folterkamer liepen, bevonden, zag ik dingen die voor altijd op mijn netvlies gebrand staan. Het was zo’n moment waarop je eigenlijk wil weg kijken, maar je hersenen niet meer optimaal lijken te functioneren. Ik zag vrijwel heel onze klas geschokt kijken naar de koord en de haak. Velen waren aan het bibberen, en dat kwam niet alleen door de koude.
 
Het is een rare gedachte te weten dat dit gebouw na al die jaren nog zo’n gevoel bij een 14-jarige kan opwekken. De wetenschap dat op die plaats ongeveer 300 mensen zijn gestorven en duizenden levens zijn geterroriseerd, wist een heel derde jaar volledig stil te krijgen.
 
Het was een leerrijke, confronterende en zeker ook een aangrijpende uitstap, die zonder twijfel veel leerlingen aan het denken heeft gezet.
 
Lise Beniest 3H 
 
          
 
     Dr. Guislain museum    
 
    Designmuseum
 
Enkele meningen van 3Ka
 
We zijn gestart in het Dr. Guislain museum, dat was voor mij vreemder dan andere musea die ik al heb bezocht. Het was confronterend hoe psychiatrische patiënten vroeger werden verzorgd. De kunstwerken over outsiderkunst en van de tijdelijke tentoonstelling over angst vond ik best boeiend.
Het designmuseum dat we in de namiddag bezochten was ook interessant, het is een andere kijk op ‘kunst’. Ik vond het meer met techniek dan met kunst te maken hebben. Ik heb er wel door ontdekt dat we niet zonder een robot kunnen functioneren. Onze GSM is hiervan het beste voorbeeld.
 
Wout Sap
 
De kunstuitstap was zeer leerrijk, mensen zonder een kunstopleiding kunnen mooie en goede werken neerzetten. Angsten zijn verschillend maar allemaal sterk weergegeven en we beseffen het niet maar zelf in technologie zit kunst.
 
Rune Verdyck
 
In het Dr. Guislain museum hangen boeiende kunstwerken. Ook filmfragmenten straalden pure angst uit. Door gebruik te maken van geluiden kan je alledaagse situaties omtoveren tot een spannende, griezelige film. Ook merk je dat angsten soms cultuur – en tijdsgebonden kunnen zijn. Boeiend is om te weten te komen hoe angsten weergegeven worden doorheen de jaren. De gids in het designmuseum gaf een zeer boeiende uitleg. Het was cool om te beseffen dat robots zomaar dingen overnemen of ons kunnen helpen bij dagdagelijkse dingen. Robots hebben al een belangrijke rol in onze westerse maatschappij. Anderzijds leeft er de angst bij de mensen dat robots alles van ons kunnen overnemen. Daar bestaan spannende films over. Ik vond deze tentoonstelling zeer tof. Het was een leerrijke, plezante uitstap.
 
Emma Vanopbergen
 
Het Dr. Guislain museum was groter dan ik dacht, had ook minder verwacht over de outsiderkunst. Een aantal kunstwerken waren mooi en aangrijpend. In het designmuseum heb ik veel bijgeleerd. De gids zijn uitleg was interessant. Spijtig dat we daar niet zo lang bleven.
 
Balte Tomboy
Sommigen stellen hun hele leven ten dienste van het onderwijs, van het begeleiden van jongeren die hun plaats zoeken in de wereld. Marcel Schellens was zo iemand. Na zijn humaniora volgde hij de opleiding tot leerkracht voor het lager onderwijs en ging hij lesgeven. Later werd hij, van 1979 tot aan zijn pensionnering in 1998, directeur van de lagere school van het college in Herentals.
Kort daarna werd hij uitgenodigd om lid te worden van het Schoolbestuur (toen heette dat Inrichtende Macht) van het Maris Stella Instituut en spoedig werd hij daar secretaris en ondervoorzitter. Maar vooral bleef hij zichzelf: een enthousiaste en sterk christelijk geïnspireerde bestuurder die vooral het accent legde op de mens achter iedere leerkracht, medewerker en leerling.
Altijd was er die begripvolle warmte, met een luisterend oor voor iedereen.
Hieruit zijn intense vriendschappen gegroeid tussen Marcel en zijn echtgenote Josée en vele marisstellianen. Ook mijn persoonlijke en diepe genegenheid voor Marcel is daaruit ontstaan. 
Tijdens vele bezoeken, wandelingen en reisjes kwam heel dikwijls het gesprek bijna automatisch terug op de wondere wereld van Maris Stella. Zelfs bij bergwandelingen in zijn geliefde tweede vaderland Süd Tirol, want Maris Stella was zijn dagelijkse drug.
Tot het noodlot toesloeg op 9 maart 2016, en dan nog in zijn Maris Stella. Snelle en directe hulp heeft niet mogen baten en na een moedig gedragen lijdensweg verliet hij ons op 22 juli 2017.
Tijdens zijn ziekte werden velen van ons sterk geraakt door de intens warme maar soms droeve en beseffende blik of handdruk, daar waar woorden niet meer mogelijk waren.
Nu rest ons nog de herinnering aan een gedreven diepgelovige man met een passie voor het onderwijs, gesteund en gesterkt door echte kameraadschap.
Rust zacht lieve vriend.
 
Wim
 
 
De Pangea-wiskundequiz is een kenniswedstrijd voor de leerlingen van de 2de en 3de graad basisonderwijs en de 1ste en 2de graag secundair onderwijs. Het wordt op Europees niveau georganiseerd en is volledig gratis. Elk jaar nemen ongeveer 400.000 leerlingen, verdeeld over 16 Europese landen, deel aan de wedstrijd.
 
De 1% besten mocht naar de finale...
 
Begin februari 2018 hebben we met 6 klassen deelgenomen aan de wedstrijd en daar kwamen 6 finalisten uit voort!
 
Ragne Deleu uit 2Mb, Ralph Janssens uit 3Wa, Lander Jacobs uit 4EC5, Rowan Weerts, Bert Depoorter en Paulien Hillen uit 4L5.
 
Omdat de 2 laatsten voor een buitenlands project in Duitsland zaten, konden zij jammer genoeg niet deelnemen. Maar samen met de 4 andere finalisten hebben we een mooie en leerrijke dag beleefd in Brussel op 10 maart 2018.
 
Bovendien heeft Ragne een fantastische derde plaats in de wacht gesleept!
 
Proficiat aan alle deelnemers!
 
          
                                      
 
Ook op Maris Stella gaat de jeugdboekenmaand niet onopgemerkt voorbij!  Zo nodigden we in onze bib oud-leerling en creatieve duizendpoot Lander Severins uit om voor te lezen uit zijn favoriete jeugdboek.  Lander (die we onder andere kennen van ‘Voor de leeuwen’, ‘De zoon van Artan’ en zijn eigen show ‘Maanlander’) las voor uit het boek Olle, van Guus Kuijer.
Onze eerstejaars luisterden geboeid terwijl Lander met veel jeugdsentiment vertelde over dit wondere verhaal over de vriendschap tussen een hond en z’n baasjes.  Hij kon als geen ander de aandacht van onze jeugdige lezertjes vatten en hen bekoren met dit hartverwarmend verhaal.
Benieuwd hoe vaak Olle over de toonbanken van de plaatselijke bibliotheken zal gaan!  Wij zijn alvast helemaal betoverd door dit charmante hondje. Dankzij Lander!
 
     
 
 
 
 
De eerste schooldagen op Maris Stella. De schoolpoort gaat open en de nieuwe school staat voor je neus. Je kent niemand. Wat moet ik doen? Wat mag wel, wat niet? Hoe moet ik iets vragen? Je gedachten stromen naar alle kanten, je weet niet goed wat je moet doen. Maar daar komt de speech! Je krijgt een rondleiding en alles gaat langzaamaan goed. Je leert nieuwe vrienden kennen, je leert de gebouwen kennen, je leert mevrouw zeggen, want Maris Stella is een school waar je leert en niet terug keert!
 
Wat is dat in één keer op smartschool? Een les die verandert naar een toneelstuk? Cool!? Geen wiskunde, maar toneel in de Warande. Daar gaat de nieuwe belevenis weer. Maar, wat heb ik ervan geleerd...
Dat zie ik wel graag meer!
 
Pannenkoeken verkoop,
wie wil er nu geen pannenkoek! Week van de leut, wat is de reden om geen kaartje te kopen?
Kortfilmfestival,
een film is toch ook eens leuk, zo lekker relaxen onder de middag. 
Vetbollen maken, 
dat is toch weer een activiteit zodat je op de speelplaats zeker niet stilt staat. En wat heb ik weer geleerd.... dat we in deze school zeker niet worden genegeerd.
 
Daria Kenis, 1ma
 
We waren met de bus naar Turnhout gereden, want we gingen een voorstelling bekijken in de Warande :“Het zigzag - kind” zijn wij gaan kijken samen met nog enkele andere klassen. Het was echt de max. We moesten allemaal rond tafeltjes gaan zitten. En na de voorstelling kregen wij lekkere koekjes, maar natuurlijk hebben we niet alleen van de koekjes en de zitplek genoten: ook van de mooie show. Er zat veel humor in en het was spannend!
 
Het gaat over Nono die onderweg naar zijn saaie oom Sjmoel een briefje ontvangt met daarin een missie om hem op te leiden tot inspecteur. Dit brengt Nono in contact met een van de grootste criminelen die er zijn. Samen gaan ze op zoek naar het verhaal achter Zohara, de overleden moeder van Nono. Niemand wil iets over haar vertellen en Nono heeft niet meer dan een foto van haar. Nono wilt echt meer over haar te weten komen, daar is hij zeker van!
 
Dit is echt een aanrader om te kijken (er is ook een film van) Zeker doen! 
 
Daria Kenis, 1ma
          

 

Op vrijdag 9 maart zijn alle 1ste jaars naar het toneelstuk “Gekraakt door eigen naakt" gaan kijken. Het stuk gaat over Kasper en Jozefien  (Joske voor de vrienden), die beiden gepest worden met naaktfoto's die ze naar de verkeerde personen hebben gestuurd. Jozefien  verandert van school en leert zo Kasper kennen. Eerst vindt Jozefien Kasper maar een nerd. Ze weten ook niet van mekaar dat ze in het verleden werden gepest met dezelfde soort foto. Maar wanneer ze samen een schoolopdracht hebben gemaakt, krijgt Jozefien het dagboek van Kasper te pakken. Zo komt ze het geheim van Kasper te weten. Dan besluit ze te vertellen dat ze zelf ook gepest is geweest om dezelfde reden.
 
Ik vond het een leuk toneelstuk. Het was fijn om naar te kijken en er werd goed geacteerd. Het onderwerp van het toneelstuk is zeer realistisch en spijtig genoeg zijn er meerdere mensen met dit probleem. 
 
Kaitlyn Swennen 1Ma 

       

 

Donderdag 1 maart: alle leerlingen van het 2de jaar waren warm ingeduffeld voor de koudste excursie van het jaar. 
De ene leerling was er al beter op voorzien dan de andere: sommige leerlingen liepen rond met ontblote enkels en waren zich toen nog van geen kwaad bewust. 
Eenmaal aangekomen aan de sporthal, waar we onze gidsen moesten oppikken, ging de excursie van start. Sinds enkele weken bespraken we het thema ‘industrie en haven’ tijdens de lessen aardrijkskunde.  Tijdens onze uitstap was het dan ook de uitgelezen kans om dit in levenden lijve te bestuderen. 
 
Starten deden we tussen de containers van Wilmarsdonk. Daar torent een oude kerk nog boven de containers uit. Nadien reden we naar een containerterminal waar de meisjes gretig zwaaiden naar de havenarbeiders die ettelijke meters boven ons in hun kraan zaten. Gejuich en applaus als de mannen terugzwaaiden! Hier leerden onze leerlingen het verschil tussen een straddle carrier, portaalkraan, zeeschip en binnenschip. 
Na de middagpauze kwam het hoogtepunt van de dag: het politiekantoor van Mega Mindy. Dit kleine gebouw in Lillo is het douanekantoor maar wordt nog gebruikt voor opnames. Toen onze gids vertelde dat Mega Toby er 2 dagen voor onze excursie nog was, zag ik een teleurgestelde blik op sommige gezichten.  Vanop de steiger hadden we hier een verrijkend zicht op de kernreactoren van Doel. 
Als laatste reden we tussen de petrochemische bedrijven waar we het affakkelen goed konden waarnemen. De vlottende daken die op de opslagtanks van miljoenen liters aardolie lagen, vonden onze leerlingen ook interessant om nu eens in het echt te bewonderen. 
Met een groot compliment van de gidsen keerden we terug huiswaarts: ‘Nooit gedacht dat bij zo’n Siberisch koude temperaturen de leerlingen de excursie met de glimlach zouden afronden.’
Wij mochten weer super fier zijn op onze leerlingen! 
Mevr. Van der Veken 
Leerkracht aardrijkskunde 
 
          
 
     
 
Op vrijdagavond 12 januari maakten enkele leerlingen van 5ASO en 5Wk zich op voor een muzikale trip naar Antwerpen. Daar werden we namelijk verwacht voor een klassiek concert in het gloednieuwe  Elisabeth center.
Dit gebouw werd in 2016 opnieuw geopend voor het grote publiek, na een 4 jaar durende restauratie. Het resultaat is indrukwekkend: een adembenemende zaal die plaats biedt aan 2000 mensen met een akoestiek van wereldniveau. Benieuwd hoe dat zou klinken!
 
Op het programma stonden drie werken: de 31ste symfonie van W.A. Mozart, het vioolconcerto van R. Schumann en de Symfonie in D van C. Franck. Deze werken werden uitgevoerd door het Antwerp Symphony orchestra onder het toeziend oog van vaste dirigent Philippe Herreweghe .
 
Voor velen was het eerste keer dat ze een dergelijk evenement bijwoonden. Toch kwamen we niet onvoorbereid voor de dag. De organisators van het Antwerp symphony orchestra hadden een pre-talk voorzien waarbij muzikale experts ons iets meer vertelden over de inhoud van de klassieke werken. En wie kan er ons beter informeren dan de muzikanten zelf! De violiste, Patricia Kopatchinskaja, die het concerto van Schumann zou uitvoeren kwam hoogstpersoonlijk opdagen en vertelde ons over haar band met het concerto: wat zij erin ziet, waarom het werd geschreven, waar we aandacht voor moesten hebben. Ze verliet ons echter snel, mentale concentratie alvorens op te treden is immers belangrijk. Daarna kwamen nog twee leden van het orkest onze vragen beantwoorden: hoeveel repetities gaan er door voor het eigenlijk concert, hoe verloopt een auditie, hoe ziet het leven van een professionele muzikant eruit? Afsluitend nam de muzikaal directeur nog even het woord en bedankte ons voor onze aanwezigheid.
 
Het eigenlijke concert wist velen te bekoren. Het enthousiasme van de muzikanten, de prachtige hernieuwde zaal en grandioze atmosfeer maakten duidelijk indruk. Volgend jaar zullen we er weer bij zijn!
 
    
 

     

 

     

 

     

 

     

 

     

Op 19, 20 en 21 januari ondernam het 6de jaar Beeldende kunst een Parijsreis. Deze reis stond in het teken van hun GIP, het afstudeerproject. De leerlingen hoopten zo inspiratie op te doen die ze achteraf kunnen verwerken in hun eigen beeldende creaties. Het programma was alvast goed gevuld. Deze musea passeerden de scène: Musée Picasso, Quai Branly, Musée Rodin en L’Orangerie. Ook een wandeling in de pittoreske wijk van Saint-Germain-des-Prés mocht niet ontbreken. Een vermoeiende, doch bevredigende reis!!!

 

     

 

     

  
       
 
 
Elk jaar mogen de leerlingen van Maris Stella hun diverse talenten etaleren op het Freepodium. Dit betekent: 4 middagen vol dans, zang, muziek en indrukwekkende performance skills. De opbrengst gaat traditiegetrouw naar een goed doel.
 
Dit jaar ging de opbrengst van het free podium naar ‘Road of Change’. Dit is een internationaal project waar Annebeau en Pieter, twee leerlingen uit ons 5de jaar, aan deelnemen. Tijdens de krokusvakantie ondernamen zij een reis doorheen Europa waarbij diverse asielcentra werden bezocht. Maris Stella ondersteunt uiteraard graag deze zoektocht naar dialoog, solidariteit en intermenselijk contact.
 
 
       
 
       
 
Maris Stella wil haar zesdejaars optimaal voorbereiden “op weg naar het hoger onderwijs”. Daarom kwamen op vrijdag 9 februari oud-leerlingen hun studierichting voorstellen. 53 studierichtingen werden er vertegenwoordigd door ongeveer 85 oud-leerlingen.
Hartverwarmend om te zien hoe graag oud-leerlingen terug een kijkje komen nemen op hun school van weleer en hoe enthousiast zij de zesdejaars warm maken voor een nieuwe stap in hun studieloopbaan. De namiddag was een enorm succes: honderden vragen kregen een antwoord, aan enthousiasme langs beide kanten geen gebrek. 
 
En ook voor de vakleerkrachten van toen was het heerlijk om met de oud-leerlingen wat herinneringen op te halen en trots toe te kijken wat zij al bereikt hebben. 
 
 
           
 
 
Donderdag 18 januari bezochten de leerlingen van het zesde jaar Economie de onderneming Hacos, gelegen in het industrieterrein in Malle. Het bedrijf houdt zich bezig met de bouw van machines voor voornamelijk chocolatiers of koekjesfabrieken. 
 
Na een inleidende film over het maken van chocolade en de nodige machines hebben we kennisgemaakt met de verschillende afdelingen in het bedrijf. Het bedrijf staat immers in voor het volledige productieproces, van het tekenen van de plannen tot de montage van alle verschillende onderdelen. Bij elke afdeling kregen we een woordje uitleg van een enthousiaste werknemer van die afdeling zelf. Eens een machine volledig klaar en goedgekeurd, wordt deze terug gedemonteerd, ingepakt en getransporteerd. 
 
Een zeer groot deel van de afzetmarkt van Hacos bevindt zich in het buitenland. Wat wij interessant en ook opmerkelijk vonden, was dat er telkens een vijftal techniekers mee naar het buitenland gaan om daar de nieuwe machines mee op te bouwen. De bereidheid om af en toe naar het buitenland te reizen en kennis van het Engels, zijn vereisten om bij Hacos aan de slag te kunnen. Verder is er vooral vraag naar medewerkers met een technische opleiding. Wat wel opviel is dat binnen de salesafdeling elk continent een andere verkoper wordt toegewezen, dus naast economische kennis blijft talenkennis ook hier een troef.
  
Kortom, wij vonden het een interessant bedrijfsbezoek waar we zeker iets hebben bijgeleerd!
 
 
 
Jitske Lenaerts – 6 Economie – wiskunde 
Amber Sebrechts –  6 Economie – moderne talen
Sander Van Woensel – 6 Economie – wiskunde
 
 
De stormachtige donderdagochtend op 18 januari belette de economen van het vijfde jaar niet om een bezoekje te brengen aan het naburig industrieterrein. We waren immers te gast bij het houtverwerkende Pasec NV.
 
Toen we op de site arriveerden, werden we warm onthaald in de vergaderzaal met een kopje koffie. Het volgende uurtje lichtte de HR manager de werking van het bedrijf toe en was er een interactief gesprek met de algemene directeur. Ook kregen we de meest actuele transformaties binnen Pasec voorgeschoteld. Het was fijn om te horen hoe onze leerstof werd toegepast in deze onderneming. Met al deze informatie in ons achterhoofd trokken we met de gidsen naar één van de grootste en modernste werkplaatsen voor het fabriceren van paletten en kisten. We zagen gedetailleerd hoe ze van een paar ruwe houtblokken een perfect pallet vervaardigden.
 
We hebben de gastvrijheid van alle werknemers van Pasec enorm op prijs gesteld. Dankzij hen konden we nog maar eens proeven van de grote bedrijfswereld. Bedankt!
 
Daan Soetemans 5EW en Thomas Van der Schoot 5E6



 

Afgelopen donderdag vond aan de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen van de KUL de huldiging plaats van de beste eerstejaarsstudenten Burgerlijk Ingenieur lichting 2017. Onze oud-leerling Jochem Hoes (6W8-juni2016) was daarbij en was met een totaal resultaat van 87 %  tweede op meer dan 600 eerstejaarsstudenten.
 
Bij deze huldiging werden ook uitdrukkelijk onze goede leerkrachten vermeld. De universiteit én Jochem beseffen dat de basis van deze schitterende prestaties vroeger gelegd worden en ze zijn onze school daarvoor dankbaar. Onze collega Frans Gyssels mocht niet alleen onze school vertegenwoordigen maar mocht ook persoonlijk het podium op want hij werd door Jochem genomineerd voor "The Inspiring Teacher Award".
 
Een dikke proficiat voor onze collega Frans Gyssels maar, bescheiden als hij is, deelt hij graag deze award met zijn fiere collega’s!
 

 

 

               

1ste jaars naar Brecht                                                                               opname van De Ideale Wereld bijwonen

           

Huldiging Robbe Pincket door Minister Muyters voor zijn deelname 
aan de internationale wiskunde olympiade in Brazilïe                                 Facebookwedstrijd: ontwerp een uniform voor de leerkrachten

 

               

 Rafiki                                                                                                      sneeuwpret

 

  

klasburgemeesters ontmoeten elkaar op Raad van de 1ste Graad

 

          

 

     Mary Olympics: sport en spel