Humane wetenschappen

 Profiel van de leerling

De leerling humane wetenschappen is een aso-leerling die beantwoordt aan enkele specifieke kenmerken.

 Hij /zij

  • wil meer te weten komen over mens en samenleving.
  • wil de psychologische en sociale realiteit kritisch leren onderzoeken.
  • toont interesse voor de actualiteit.
  • wil persoonlijke standpunten leren innemen en verwoorden op basis van opgedane kennis.
  • wil feiten van meningen leren onderscheiden.
  • wil actief luisteren naar de meningen van anderen.
  • kan goed aan de slag met tekstmateriaal.

 

 Profiel van de studierichting

Humane wetenschappen is een volwaardige aso-richting:De basisvorming voor de algemene vakken is dezelfde als andere aso-richtingen. Daarom kan er na de tweede graad overgeschakeld worden op andere aso-richtingen als economie-talen en wetenschappen-talen.

 

 Humane wetenschappen krijgt een eigen karakter door de richtingspecifieke vakken:

  • cultuurwetenschappen: de leerlingen leren diverse cultuurcomponenten (media, kunst, politiek, economie,filosofie, recht …) kennen als domeinen waarin de mens zich in de samenleving beweegt
  • gedragswetenschappen: de leerlingen bestuderen de mens als individu en als lid van de samenleving en verwerven daarbij inzichten uit de antropologie, psychologie en sociologie
  • onderzoeksvaardigheden die helpen om de mens en de samenleving te bestuderen.

 

 Inhoud van de specifieke vakken


Gedragswetenschappen

3de jaar: elementen uit de ontwikkelingspsychologie

  •  het kind in de samenleving
  •  adolescentie
  •  volwassenheid
4de jaar: elementen uit de sociale psychologie
  •  interactie en gedrag
  •  menselijke verhoudingen
  •  individu en organisaties

Cultuurwetenschappen

3de jaar:

  •  bestuderen van culturen/elementen uit de antropologie
  •  massamedia en communicatie

4de jaar:

  •  de maatschappelijke velden: politiek, economie, het sociale veld,...
  •  houdingen tegenover kunst