Algemeen

Onze school voorziet voor alle leerlingen een brede basiszorg.  Dit betekent dat vele leerlingen een gunstig leereffect ervaren van genomen maatregelen die voor iedereen gelden. In groei naar zelfstandigheid zal je eveneens aangemoedigd worden om mogelijk extra initiatieven te nemen om de leerstof onder de knie te krijgen. Baat dit onvoldoende, dan kan je een hulpvraag stellen aan je titularis, de werkgroep ‘leren leren’, de studiebuddies, het aquarium.


Soms kan de ruime basiszorg en de extra omkadering van begeleiding echter niet volstaan. De klassenraad kan uitzonderlijk beslissen dat voor jou verhoogde zorg nodig is, bv. omwille van een  leer- of ontwikkelingsstoornis.
Indien de toegekende verhoogde zorg zijn positief effect mist, kan de klassenraad beslissen deze niet langer toe te passen.
(Zie 3.3 schoolreglement)

 

 

Aquarium

Als leerling worstelt men af en toe met vragen, heeft men kleine of grote problemen… In het aquarium staan onze leerlingenbegeleidsters klaar om te luisteren naar de leerlingen met emotionele/relationele problemen of problemen op studievlak.

Je kan er tijdens elke middagpauze langslopen voor een gesprek. Je kan ook een afspraak maken via het leerplatform ‘smartschool’ of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ook ouders kunnen via deze laatste weg contact opnemen met de leerlingbegeleiding.

Dhr. Jef Otten (a.i. van mevr. M. Verbist) is voornamelijk verantwoordelijk voor de leerlingen van het 4de tot het 6de jaar. Je vindt hem in zijn spreekkamer met de naam ‘Aquarium 2’. Je kan een afspraak maken via ‘smartschool’ of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Rafiki

Rafiki is de groep vertrouwensleerlingen van Maris Stella.

Rafiki is Afrikaans voor vriend. En dat is wat zij willen zijn: vrienden voor iedereen. Ze zijn herkenbaar door een oranje badge met daarop ‘Rafiki’

Als je je verhaal kwijt wil en je wil liever niet naar een leerkracht toestappen, kan je bij hen terecht voor een luisterend oor.

Uiteraard zijn zij gebonden door discretieplicht t.o.v. iedereen behalve de begeleiders van het project.

Vertrouwensleerlingen zijn leerlingen die op vrijwillige basis binnen de school fungeren als vertrouwenspersoon. Ze volgen een opleiding en worden begeleid door leerkrachten en het CLB.

 

Studiebuddies

De studiebuddies zijn leerlingen uit het vijfde jaar die hun medeleerlingen helpen bij het studeren. Een leerling kan zelf om hulp vragen of de vraag kan ook komen van een leerkracht. De buddies ontfermen zich over hun ‘tuties’ tijdens de middagpauze. Samen gaan ze op zoek naar een oplossing als het studeren niet vanzelf gaat.

De studiebuddies nemen ook het onderwijs onder de loep. Samen met de leerkracht werken ze aan voorstellen om het onderwijs op Maris Stella nog beter te maken. De studiebuddies: pedagogen in de maak!

https://www.youtube.com/watch?v=KF66Kj1hflw

 

Leren leren

Aan ‘leren leren’ wordt intensief gewerkt in de eerste graad. Wij besteden blijvend aandacht aan studiemethode en studiemotivatie.

Ons evaluatiesysteem is erop gericht dat leerlingen en ouders regelmatig kunnen zien waar de leerlingen staan, waar het goed loopt en waar misschien moet bijgestuurd worden.

Daarom zijn er - naast regelmatige kleine toetsen en “klassieke” proefwerken per vak en per trimester - ook herhalingstoetsen.  Ze willen duidelijk basiskennis en inzicht testen, naast het vermogen van de leerling om al dan niet grotere gehelen aan te kunnen.

Op ons elektronisch leerplatform “Smartschool” vind je een map “leren leren” met tips, planners … 

Met deze principes en werkwijze proberen wij de leerlingen geleidelijk te laten groeien naar gemotiveerd en zelfstandig studeren.

Wie studiebegeleiding wil, kan de titularis aanspreken. De titularis of vakleerkracht helpt de leerling graag op weg om extra studie-initiatieven te nemen. Indien er nadien extra hulp nodig is, zijn er de studybuddies en leerkrachten van de werkgroep “leren leren”.

We hanteren in onze eerste graad het principe van een brede basiszorg.

Voor leerlingen met leer-of ontwikkelingsstoornissen die meer zorgomkadering nodig hebben, bekijken we de individuele situatie en stellen een begeleidingsplan op. Vragen hieromtrent kunnen besproken worden met de directie. 

 

 

Hoogbegaafdenwerking

De hoogbegaafde leerlingen van de 2de en 3de graad worden uitgenodigd voor de gespreksgroep hoogbegaafden.

De gespreksthema’s worden aangereikt door de leerlingen zelf of door de begeleidende leerkrachten.

De leerlingen kunnen elkaar steunen door het herkennen van elkaars verhalen, het geven van tips en aanpak van problemen, door het geven van inspiratie.

Thema's die o.a. aan bod komen:  

* je anders voelen

* vreemd bekeken worden

* uitstelgedrag

* motivatieproblemen

* plannen van werk en studie

* concentratie tijdens de les en bij het leren

* verhalen/ 'voorbeelden' van oud-leerlingen

* het belang van naschoolse activiteiten en hobby's

* positieve kanten van HB-zijn

 

CLB

De cel leerlingbegeleiding pleegt wekelijks overleg met de directie en een medewerker van het CLB (centrum voor leerlingenbegeleiding). Zij leggen eventueel ook contact met instanties buiten de school.

Het CLB (centrum voor leerlingenbegeleiding) waarmee de scholen in onze regio, dus ook  Maris Stella, samenwerken is het CLB-1 Antwerpen Middengebied, vestigingsplaats: Bethaniënlei 6b te 2980 St.-Antonius-Zoersel – tel. 03/380 38 00

Het CLB zal, in nauwe samenwerking met de school, de leerlingen helpen bij het vlot doorlopen van hun studies en hen begeleiden bij keuzemomenten. Het CLB integreert ook de gezondheidszorg. Een vaste CLB-medewerker is minstens één dag per week in de school aanwezig.